Vier Kalveren voor 'Nothing Personal'

De andere twee kanshebbers, Oorlogswinter en Kan door de huid heen, kregen elk twee Kalveren...

Utrecht. De nog niet in de Nederlandse bioscoop uitgebrachte speelfilm Nothing Personal is de winnaar geworden van het Gala van de Nederlandse Film, de slotavond van het 29ste Nederlands Film Festival. De Nederlands-Ierse productie, van de Pools-Nederlandse regisseur Urszula Antoniak, won vier Gouden Kalveren, waaronder die voor beste regie en beste speelfilm. Ook het camerawerk van Nothing Personal (van Daniël Bouquet) en de ‘sound design’ werden bekroond met een Kalf.

Nothing Personal won een maand geleden al een reeks prijzen bij de wereldpremière tijdens het internationale filmfestival van Locarno. In het beheerst vertelde drama verruilt een jonge Nederlandse vrouw haar stadsbestaan voor de woeste Ierse natuur, waar ze een relatie krijgt met een oudere Ier (gespeeld door Stephen Rea).

De jury, onder leiding van Ido Abram, sprak over een film die ‘van begin tot eind wist te boeien, te ontroeren en die een verpletterende indruk achterlaat’. En over regisseur Antoniak: ‘Ze verstaat de kunst niet alles uit te willen leggen en heeft het artistieke lef zaken weg te laten.’

De andere twee kanshebbers op de voornaamste prijzen, Oorlogswinter van Martijn Koolhoven, en Kan door huid heen van Esther Rots, wonnen elk twee Kalveren, waaronder die voor de hoofdrollen. Zoals iedereen al had voorspeld, won Martijn Lakemeier (16) als beste acteur, voor zijn rol als burgemeesterszoon in Oorlogswinter. En Rifka Lodeizen won als beste actrice voor haar spel als beschadigde vrouw in Kan door huid heen.

Lodeizen won daarbij van de ook genomineerde Lotte Verbeek, de hoofdrolspeelster van Nothing Personal, die in Locarno al een Gouden Luipaard won. Ook de keuze voor Lodeizen kwam niet als een echte verrassing, wat veel zegt over de kwaliteit van deze lichting. 2009 was het jaar van de sterke vrouwenrollen, en van de al even sterke vrouwelijke regisseurs.

Daartussen won Alex van Warmerdam in de categorie beste scenario voor zijn inktzwarte komedie De laatste dagen van Emma Blank. Ook de via een workshop tot stand gekomen onderwereldmusical Carmen van het Noorden werd bekroond: Perquisite won in de categorie beste muziek.

De prijzen voor beste bijrollen gingen naar Raymond Thiry in Oorlogswinter, en Pleuni Touw in Bride Flight.

De jury kende Gouden Kalveren toe in 17 categorieën, en deelde een Gouden Kalf voor de Cultuurprijs uit aan scheidend festivaldirecteur Doreen Boonekamp, een prijs bedoeld voor personen die zich op bijzondere wijze verdienstelijk hebben gemaakt voor de Nederlandse filmcultuur. Eerdere winnaars waren onder anderen Rutger Hauer en Joris Ivens.

Het Gouden Kalf voor beste documentaire ging naar Rotvos, een beweeglijk gefilmd ontluisterend inkijkje in de wereld van de instanties die de vossenstand bijhouden. De jury: ‘Een zeer Nederlandse schildering van botsende belangen en onversneden passie.’

De prijs van de Nederlandse filmkritiek ging naar de documentaire Boris Ryzhy, over de jong gestorven Russische dichter. Regisseur Aliona van der Horst gooide met haar indringende en prachtig gefilmde portret eerder al hoge ogen tijdens het IDFA. De Publieksprijs ging naar Danyael Sugawara's debuutfilm Alles Stroomt, waarin een moeder en zoon uit elkaar drijven. Beste televisiefilm is Anvers van Martijn Maria Smits.

De uitreiking in de Utrechtse schouwburg werd gepresenteerd door het komische duo Viggo Waas en Peter Heerschop.

Het Nederlands Film Festival brak ook dit jaar weer records met het aantal bezoekers; het waren er 151.000.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden