Verzonnen nieuwtjes ter filmpromotie kunnen niet meer

Ooit was het grappig als ter promotie van een film een verzonnen nieuwtje werd verspreid. Nu niet meer.

Still uit de nieuwe horrorfilm A Cure For Wellness.

Donald Trump heeft het vaccinatieprogramma voor kinderen stilgelegd. Lady Gaga wilde tijdens haar Superbowl-optreden een eerbetoon brengen aan moslims. Het is niet waar, maar verscheen wel als 'nieuws' op websites als Salt Lake City Guardian en de NY Morning Post. Het Lady Gaga-'nieuwtje' werd 50 duizend keer gedeeld. Dat nepnieuws bestaat, is geen nieuws. Wel nieuw is dat deze sites, zo bleek na onderzoek van nieuwssite Buzzfeed, waren gecreëerd om een Hollywoodfilm te promoten, A Cure For Wellness. De thriller draait vanaf deze week in de bioscoop.

'A Cure for Wellness is een film over een nepgeneesmiddel dat mensen juist zieker maakt', zei de producent als reactie. 'Als onderdeel van de publiciteitscampagne hebben we een nep-wellness-site gemaakt en hebben we de samenwerking gezocht met nepnieuwsproducenten om nepnieuws te maken.'

Wie vond dat in godsnaam een goed idee en waarom? Nog los van de gevaren van dit soort polariserende stukjes, als nergens te zien is dat de sites zijn gemaakt ter promotie van een film, behalve dan in een halve verwijzing in een van de vele nepberichtjes, hoe kan zo'n campagne dan effectief zijn? Tenzij deze ophef het doel was, natuurlijk. Inmiddels linken de neppagina's braaf door naar de filmwebsite.

Nu maakte de filmwereld al online nepnieuws en nepsites voordat dit een bekend concept was. The Blair Witch Project werd mede een hit door het verspreiden van nepnieuws over de vermissing van een aantal tieners. Guy Pearce hield als directeur van Weyland Industries een fictieve TED-talk (gedateerd in 2023) voor Prometheus. De makers van Toy Story 3 plaatsten een commercial voor de alleen in de film bestaande Lots-o'-Huggin'-beer op YouTube, compleet met storingen in het VHS-beeld. Op Tripadvisor is nog steeds het fictieve gebied Zubrovka te vinden, dat figureert in Wes Andersons The Grand Budapest Hotel. Via akademiezubrowka.com kun je een cursus volgen met de titel The Republic of Zubrowka Before the War: a Central European Case Study of Social, Political and Cultural Upheaval.

Het waren prachtige campagnes, die werden geroemd als innovatief en baanbrekend. Nu pas zie ik de consequentie: dankzij de filmindustrie zwerven online talloze stukken fictie rond die een argeloze lezer best voor waar kan aannemen, zeker als de film weggezakt is in het publieke geheugen. Natuurlijk, A Cure for Wellness gaat veel te ver. Maar de campagne toont aan dat dit soort geinig bedoelde virtuele marketing zijn onschuld verloren heeft.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden