Verzekerd met muisklik

De Internet-verzekeraar rukt op. Goedkoop en makkelijk voor de klant thuis achter de pc of meer van hetzelfde? Hypotheken, ziektekosten voor studenten op buitenlandse stage, arbeidsongeschiktheid, het aanbod wordt met de week ruimer....

Vooral door de opmars van gratis Internet doet ruim de helft van de Nederlanders tegenwoordig wel eens iets online. Daarmee zijn 'we' wereldwijd koploper, bleek vorige week uit een onderzoek. Een buitenkansje dus voor 's lands innovatieve financiële sector: de Internet-verzekeraar rukt op.

Of het nu gaat om hypotheken (www.eubos.nl), ziektekosten voor studenten op buitenlandse stage (www.oominsurances.com), arbeidsongeschiktheid (www.arbeidsongeschiktheids.nl) of 'gewone' verzekeringen, het aanbod wordt bijna met de week ruimer. Zo kondigde vorige week Polis For You (www.Polis4U.nl) 'een rechtstreekse aanval' aan op de traditionele verzekeringsmarkt, 'die iedereen kent van zijn van bureaucratie met een oneindige papierberg en onduidelijke processen'.

De suggestie is duidelijk: Internet-verzekeraars zijn goedkoper en sneller dan de traditionele maatschappijen en bieden bovendien een doorzichtiger product. Maar is dat ook zo?

'Het gaat ons niet alleen om de prijs', stelt Niek Ligtelijn van Ineas (www.Ineas.com), na drie jaar voorbereiding nu twee maanden online. Volgens Ligtelijn is Ineas - dat claimt Nederlands eerste Internet-verzekeraar te zijn - wel goedkoper dan de maatschappijen die met tussenpersonen werken. Maar de prijzen liggen ongeveer op het gemiddelde van direct writers als Ohra.

De Internet-verzekeraars moeten het hebben van de online-voordelen voor de klant. 'We zijn bijvoorbeeld zeven dagen per week 24 uur per dag open', stelt Ligtelijn, al jaren actief in de verzekeringsbranche. 'Verder kan de klant bij ons het hele schadeproces volgen: hij kan online precies zien hoe het staat met de afwikkeling van zijn claim.'

De polis zoeken in een oude schoenendoos is niet meer nodig en bovendien biedt Internet andere handigheidjes. Zoals een standaardbrief met de juiste terminologie om aansprakelijkheid te claimen, met daarbij de (Internet)-adressen van alle verzekeraars. Makkelijk als de buurman lekkage heeft veroorzaakt. En een standaard-opzeggingsformulier. 'Dat ook tegen ons gebruikt kan worden', merkt Ligtelijn op.

Ineas beperkt zich tot inboedel en opstal, aansprakelijkheid en vanaf maandag autoverzekeringen. Internet lijkt geschikt voor dat soort relatief simpele en goedkope producten, waarvoor weinig advies nodig is. Terwijl diverse traditionele verzekeraars kampen met een achterstand in de polisverwerking en moeilijk personeel kunnen vinden, kunnen de Internet-verzekeraars flexibeler en goedkoper werken. Er moet wel even flink geïnvesteerd worden, maar dan zijn de kosten lager doordat er verregaand geautomatiseerd is; en de klant bovendien online veel handelingen zélf doet.

Omdat er nog maar een paar aanbieders zijn en het gaat om simpele schadeproducten, heeft de Consumentenbond nog geen onderzoek ingesteld. De bond houdt het er dus op dat nog moet blijken of het echt goedkoper is en raadt consumenten sowieso aan voorzichtig te zijn als het gaat om adviesgevoelige en dure producten als hypotheken via Internet.

Alle verzekeraars hebben het nieuwe medium door de snelle opmars bovenaan de agenda staan. Maar voorlopig gaat het op de sites vooral om productinformatie en leuke dingen voor de mensen als screensavers. 'Ze hebben vaak een etalage waar je informatie kunt aanvragen. Duurt het vier dagen voordat je het thuis hebt en dan moet je het alsnog met de hand invullen', smaalt Jan Schrama van Polis For You.

Deze Internet-tussenpersoon - ook aansprakelijkheid, auto en inboedel en opstal en sinds twee weken actief - deed de afgelopen zomer onderzoek. Daaruit blijkt dat de Nederlander vooralsnog het motto 'wel klikken, niet kopen' in ere houdt. Slechts 4 procent van de 1,3 miljoen huishoudens met een Internet-aansluiting is van plan volgend jaar online een verzekering af te sluiten. Dat lijkt weinig, maar is volgens Schrama ruim voldoende voor de paar aanbieders die er nu zijn. 'En meer dan de helft zegt het te overwegen. Dat is potentieel een heel grote markt.'

'Met de muisklik verzekerd', noemen de Internet-verzekeraars het; de verzekering wordt online direct gesloten. Maar voor de betaling gaat voorlopig per ouderwetse automatische afschrijving. Betalen met de creditcard is te duur in relatie tot de premiebedragen en bovendien vrezen de aanbieders de angst bij consumenten voor online-betalen. De drempel voor Internet-verzekeren is zo al hoog genoeg.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden