Verzekeraar spreekt over losgeld kunst

Een Belgische museumverzekeraar onderhandelt met kunstrovers over teruggave. Leidt losgeld voor 'artnappers' tot meer kunstroof?

Museum Van Buuren, vernoemd naar de Brusselse mecenassen David en Alice Van Buuren.Beeld epa

Het Belgische museum Van Buuren onderhandelt met kunstdieven over de betaling van losgeld voor tien gestolen schilderijen. Dat melden de Brusselse media La Capitale en Brussel Nieuws. Het eisen van losgeld voor gestolen kunst - artnapping in het jargon - komt volgens kenners steeds vaker voor, maar meestal blijven deze transacties geheim voor de buitenwereld.

Het Museum Van Buuren, gelegen in de voormalige woning van het Nederlands-Belgische bankiersechtpaar David en Alice van Buuren in een buitenwijk van Brussel, werd in de nacht van 15 op 16 juli 2013 beroofd. In amper twee minuten maakten de daders in de villa, die is gebouwd in de stijl van de Amsterdamse School, tien kunstwerken buit, met een geschatte totale waarde van 1,5 miljoen euro.

Topstuk was het portret De Denkster van Kees van Dongen, waarvan de waarde op 1,2 miljoen euro wordt geschat. Daarnaast verdwenen ook het stilleven Garnalen en schelpdieren van James Ensor, enkele paneeltjes van Jan Brueghel en een vroege tekening van Vincent Van Gogh. De kunstroof was een klap voor het privémuseum, dat een hele salon rond het schilderij van Van Dongen had ingericht.

Lange tijd bleef het stil rond de gestolen werken, maar volgens bronnen van La Capitale en Brussel Nieuws namen de dieven onlangs contact op met de verzekeringsmaatschappij van het museum. Er zouden onderhandelingen gevoerd worden over de hoogte van het losgeld voor het ontvreemde werk. De verzekeringsmaatschappij en het museum wilden het nieuws niet bevestigen.

Kees van DongenBeeld anp

Volgens kenners komt deze praktijk van 'artnapping' - een samenstelling van 'art' en 'kidnapping' - steeds vaker voor. Zeker duurdere werken zijn te bekend om na een diefstal in het gewone kunstcircuit te verkopen. De dieven of helers bieden de verzekeraars daarom het gestolen werk aan tegen een losgeld van 5 tot 10 procent van de geschatte waarde, en stellen dit voor als een soort 'vindersloon'.

Voor de verzekeraars is in het eerste instantie lucratief om de werken voor een lagere prijs terug te kopen en de uitbetaalde schadevergoedingen terug te krijgen, maar critici waarschuwen dat ze op die manier kunstroof aantrekkelijk maken en zelfs aanmoedigen. De stijging van de kunstprijzen wakkert die vrees verder aan. Nu al beschouwt Interpol gestolen kunst als het op de drie na belangrijkste crimineel verhandelde goed, na drugs, witgewassen geld en wapens.

'Het is kiezen tussen twee kwaden', zegt de Belgische kunstkenner Jacques Lust in Brussel Nieuws over de kennelijke gesprekken met de gijzelnemers van de kunst. 'Als je niet onderhandelt, is de kans heel klein dat je het werk nog ooit terugziet.' Volgens Lust neemt het aantal gevallen van artnapping toe, al komen de meeste transacties niet in het zicht van de buitenwereld. Vaak wordt zelfs niet bekendgemaakt dat een kunstwerk is gestolen en teruggekocht.

Isabelle Anspach, conservator van het Museum Van Buuren, zei in La Capitale geen probleem te zien in de onderhandelingen van haar verzekeraar. 'We zijn door de verzekeringsmaatschappij vergoed, maar we hopen natuurlijk om de werken ooit terug te vinden en dan terug te kopen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden