Verzamelobject

De alom gerespecteerde Magnum-fotograaf Martin Parr heeft onlangs het tweede deel gepresenteerd van zijn canon van de fotografie. Na zijn spraakmakende bloemlezing over de geschiedenis van fotoboeken (die bijna teruggaat tot de begindagen van de fotografie rond 1840) is er nu The Photobook, A History, volume II....

Net als in het eerste deel worden de boeken ook nu als objecten gepresenteerd, wat wil zeggen dat altijd het omslag is gefotografeerd en twee opengeslagen pagina’s uit het binnenwerk. Je ziet waar de vouwen zitten, je ziet de eventuele tekst en typografie bij de foto’s, je ziet hoe de foto’s in de pagina zijn geplaatst. En ook eventuele beschadigingen van de boeken – vele kostbare collector’s items – zijn zichtbaar. De boeken zijn zo bijna tastbaar. Het is, op de facsimile na, de mooiste manier om een boek als cultureel hoogtepunt eer te bewijzen.

Parr en zijn rechterhand, de kunstcriticus Gerry Badger (verantwoordelijk voor de geschreven commentaren), hebben de belangrijkste boeken verdeeld over genres; Europese fotografie, het bedrijfsfotoboek, fotografie ‘uit verre landen’ (zoals Latijns-Amerika), modern leven, documentaire en kunstfotografie.

Opvallend veel Nederlanders figureren in Parrs selectie. Onder hen Geert van Kesteren (met zijn boek Why Mister, Why, over de Irak-oorlog), Cuny Janssen (Macedonia), Carel Blazer (Bruynzeel- bedrijfsboek), Hans Aarsman, Hans van der Meer (Hollandse Velden), Ed van der Elsken, Hellen van Meene, Theo Baart en Bertien van Manen. Ze figureren in een parade van grote namen, van Moriyama tot McCullin, van Eggleston tot Engström, van Leonard Freed tot Robert Frank en van Andy Warhol tot Garry Winogrand.

Natuurlijk ontbreken er volgens sommige critici ten onrechte namen en natuurlijk valt er op de presentatie het nodige af te dingen. Soms zijn de afbeeldingen zó klein dat niet meer goed valt te zien wat op de foto staat. Op een bekende foto van Susan Meiselas uit Nicaragua is in een berglandschap een deel van een menselijk skelet te zien – maar in Parrs weergave is dat niet waar te nemen. En uitgever Willem van Zoetendaal heeft toch echt mooiere uitgaven verzorgd dan het door Parr geselecteerde boek met portretten door de Finse Marjaana Kella. Desalniettemin zal The Photobook, in navolging van de erin beschreven uitgaven, zeker ook uitgroeien tot een gewild verzamelobject. AH

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden