Verzamelaar pompt status van Klimt op

Tot op heden gold De Kus als het bekendste en beste werk van Gustav Klimt. Sinds de multimiljonair en kunstverzamelaar Ronald Lauder echter het recordbedrag van 135 miljoen dollar betaalde voor het schilderij Adèle Bloch-Bauer I, is het met goud omgeven portret een icoon, te vergelijken met Leonardo da Vinci’s...

Lauder zegt in een interview met de Volkskrant zich te realiseren dat hij de positie van Klimt in de kunstgeschiedenis heeft herschikt. Met onverhulde trots: ‘Niemand kende het portret voor het zo in de publiciteit kwam.’

En ook nu drijft Lauder (1944), zoon van de cosmeticatycoon Estée Lauder, in de aanloop van de veiling bij Christie’s van vier andere schilderijen van Klimt de status van de werken weer op. Hij stelde zijn museum Neue Galerie in New York beschikbaar voor de voorbezichtiging van de veiling op 8 november. Een ongekende actie die publicitair zijn doel niet miste.

Lauder – al in het bezit van zeven Klimts – wil niet zeggen of hij de werken op de aanstaande veiling zal kopen. ‘Ik kijk serieus naar de mogelijkheden.’ Wel werd deze week bekend dat hij 190 miljoen dollar (ruim 150 miljoen euro) verdiende met de verkoop van 49 procent van zijn bedrijf Central European Enterprises, vorige maand.

De vier schilderijen van Klimt, gezamenlijk getaxeerd tussen 90 en 140 miljoen dollar, komen net als Adèle I uit de collectie van Maria Altmann, die dit voorjaar de schilderijen na een zeven jaar durende rechtszaak van de Oostenrijkse staat terugkreeg.

De werken zijn in de Tweede Wereldoorlog door de nazi’s geroofd van haar oom, de Oostenrijkse suikermagnaat Bloch-Bauer. Als voorzitter van de stichting voor terugvordering van kunst van het World Jewish Congress ondersteunde Lauder de familie Altmann financieel tijdens de rechtszaak.

Naast Lauder is ook de Oostenrijkse staat geïnteresseerd in de Klimts, maar een woordvoerder liet in Amerikaanse media weten dat het land ‘viermaal het jaarlijkse budget van alle musea’ nodig heeft om ze te kunnen kopen.

Ook Lauders rivaal Eli Broad, kunstverzamelaar en begunstiger van het Los Angeles County Museum of Art heeft vanaf het begin interesse getoond. Een aanbod van ruim honderd miljoen dollar voor alle vijf werken van Klimt sloeg Maria Altmann in juni af.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden