Recensie Tentoonstelling EYE

Verwarring en euforie na afdaling in hoofd van Alex van Warmerdam (vijf sterren)

Alex van Warmerdam in Ober, 2006.

Alex van Warmerdam: L'histoire kaputt.

Expositie en retrospectief, 10/6 t/m 2/9 in Eye, Amsterdam.

Het is met ruime voorsprong het grootste kunstwerk op de ­zomerexpositie in Eye rond de Nederlandse filmmaker en allroundkunstenaar Alex van Warmerdam: een enorme, zelf­getimmerde, houten container die een aanzienlijk deel van de tentoonstellingsruimte in beslag neemt. Het is ook het werk met de kortste titel: Kamer, 2017-2018. Eronder staat: ‘diverse materialen’.

Het is nogal een understatement voor een werk dat de bezoeker de ­w­ereld van Van Warmerdam binnentrekt en hem er aan de andere zijde verward en euforisch weer uitspuwt. Met één bezoeker tegelijk mag je Kamer betreden – als het groene lichtje gaat branden. Dan verzeil je in een aantal ruimten die in toenemende mate een beklemmende indruk maken, door inrichting, belichting, geluidsdecor en geur. In de vloer zitten spiegels die figuren tonen die onder de meubels zijn geschilderd, een onderwereld suggererend. Bij de deur naar buiten (ondertussen ben je het gevoel van tijd kwijtgeraakt) staat een heggeschaar achteloos tegen de muur.

Alex van Warmerdam tijdens de opbouw van zijn expositie in EYE. Foto Renate Beense

Het is een mix van David Lynch en Edward Kienholz, maar het is toch vooral Alex van Warmerdam zelf. Hij heeft voor deze overzichtstentoonstelling een aantal grote nieuwe werken in alle genres gemaakt, die overtuigd worden gecombineerd met fragmenten uit zijn unieke filmwerk. Het bouwen van eigen werelden, van het bos in De Noordelingen tot aan de bungalow in Borgman, sluit naadloos aan bij het beeldende werk van de laatste jaren, hier verzameld onder de titel L’histoire kaputt.

Schilderijen (al dan niet geanimeerd), nieuwe korte films (geprojecteerd op een kussen, op een enorme muur of op een half verstopte monitor), een aquarium waarin twee herenschoenen drijven. En een grote op zijn kant liggende silo, die dient als een macabere kijkdoos. Er ligt een meisje in dat plaats van een hoofd een boek heeft, waarvan de bladzijden langzaam door een onzichtbare hand worden omgeslagen.

Alex van Warmerdam heeft van de expositieruimte in Eye een schitterende afdaling in zijn eigen hoofd gemaakt. Neem er de tijd voor. En ga daarna nog eens kijken naar zijn films.

Dromenboek, beetje porno, zwarte lakschoen onder water: Alex van Warmerdam exposeert

Eigenlijk had Alex van Warmerdam geen tijd voor een interview, dus moest het even tussendoor tijdens de opbouw van zijn tentoonstelling. ‘Ik ben heel eerlijk, ik wil zo snel mogelijk weer aan het werk.’

Voor de lezer

Speciaal voor Volkskrant-lezers is er een Van Warmerdam-arrangement samengesteld, op zaterdag 7 juli. Met entree tot de tentoonstelling L’histoire kaputt, vertoning van de film De Noorderlingen met inleiding door filmredacteur Bor Beekman, Q&A met actrice Olga Zuiderhoek (te zien in Van Warmerdams films De Noorderlingen, De jurk en Abel) en een tweegangendiner.