Vervelende pubers en saaie strafregels

Twee artikelen op de Forumpagina’s over het bestraffen van stoute leerlingen op scholen hebben veel losgemaakt bij de lezers van de krant....

Vooral uit het onderwijs kwamen veel reacties. De meeste reacties volgden op een stuk dat vorige week vrijdag op de Forumpagina stond. Daarin beschreef een moeder de in haar ogen absurde strafregels die haar puberdochter moest schrijven nadat zij zich in de klas op het gymnasium had misdragen.

De moeder, van wie onder het artikel werd gemeld dat zij hoofdredacteur is van een museumtijdschrift, hekelde de strafregels die haar dochter moest schrijven. Een citaat uit haar artikel: ‘Smakelijk hebben we gelachen om de onzinnige straf die doet denken aan het katholieke meisjesonderwijs in de jaren vijftig.’

Lezers van de Volkskrant, de onderwijskrant bij uitstek, konden er niet om lachen, bleek uit tal van reacties. Zo ondermijn je het gezag van de school en de individuele docent, was de meest voorkomende reactie.

Een lezer vroeg me waarom er eigenlijk bij stond dat de moeder ergens hoofdredacteur van was. Hij schreef: ‘Moeders van kinderen die een ingezonden stuk schrijven, krijgen daar een kolommetje voor. Alleen bekenden van naam die wat te zeggen hebben, krijgen zo’n mooie plaatsruimte met vermelding van functie.’

Dat laatste wordt door de redactie bestreden. Het gaat om de inhoud van een stuk. De Forumredactie vond het artikel van de klagende moeder een aardig stuk over een interessant onderwerp.

De chef van de opinierubriek voegt toe dat de functie van iemand geen rol speelt bij de beoordeling van artikelen. Het gaat altijd om de inhoud en de manier waarop iets is opgeschreven. ‘Dit was een prachtige reactie op het eerste artikel. Die plaats je altijd.’

De lezer heeft wel een punt als hij zich afvraagt waarom er onder het stuk moest staan wat de moeder doet. Dat voegt in het geheel niets toe aan de inhoud.

Het was niet een hoofdredacteur van een of ander museumblad die in functie klaagde over iets, het was gewoon een moeder van een kennelijk vervelende puberdochter die zich druk maakte over een straf voor haar dochter.

Naar mijn mening had de toevoeging van de baan van moeder dus niet in de krant mogen staan.

Andere lezers vonden dat het hele artikel beter niet geplaatst had kunnen worden.

‘Zelfingenomen, betweterig en arrogant’, schreef een lezer. Hij vervolgde met: ‘De dochter zal nu met nog meer dedain neerkijken op haar leermeester.’

Weer een ander constateert dat de moeder wel ruimte kreeg om te klagen over de straf, maar dat daarbij absoluut niet werd gemeld wat de dochter dan wel had misdaan. Had dat niet ook in de krant gemoeten?

Ik vind van wel. We kunnen pas nadenken over de straf en de strafmaat als we ook weten wat de dochter heeft misdaan. Dat bleef nu, ten onrechte, buiten beeld.

Overigens blijkt uit de vele reacties die er kwamen dat het onderwijs heel verschillend denkt over de zinnigheid van straffen.

De ene docent vindt dat straf gevoeld moet worden en dat strafregels daarbij zinvol zijn.

Maar een ander schreef dat hij zijn leerlingen die in de fout gaan het gedicht De Blauwbilgorgel van Buddingh laat overschrijven en daarna uit het hoofd voordragen voor de hele klas.

Dat dient in zijn ogen enkele nuttige doelen. De leerling leert een gedicht voor te dragen en de tekst geeft een reële weergave van processen in het puberbrein, waardoor de leerling zich begrepen voelt en de ouders waardevolle inzichten in hun puber krijgen.

Het overschrijven moet zo vaak worden herhaald tot de leerling het gedicht foutloos kan voordragen. ‘Veel leerlingen beleven een moment van intense voldoening op het moment dat het lukt’, stelt deze docent natuurkunde.

Het is maar een greep uit de vele reacties. Maar het geeft goed aan dat het onderwerp, de wijze van straffen van opstandige en weerspannige pubers op school, leeft bij de lezers.

In dat opzicht is het goed dat de Forumredactie plaats heeft ingeruimd voor artikelen over dit onderwerp.

Voor de inhoud geldt wat voor elk Forumstuk geldt. Het hoeft niet de mening van de redactie weer te geven. Op Forum komen artikelen die een bijdrage vormen aan het debat, die prikkelen.

Wat je ook kunt zeggen van het artikel van de moeder en hoeveel kritiek je er ook op hebt, het heeft in ieder geval debat opgeleverd. Zo bezien misstond het niet in de krant, al kun je nog wel vragen stellen over de presentatie en het ontbreken van essentiële inhoudelijke informatie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden