Filmrecensie Todos lo saben

Verstikkende manipulatie en meesterlijk blootgelegd oud zeer; toch blijft Todos lo saben wat onevenwichtig (drie sterren)

Spanje oogt vaak overdreven pittoresk in Asghar Farhadi's dorpsdrama annex misdaadverhaal, maar pas op: de Iraanse regisseur doet het erom.

Sterrenkoppel Penélope Cruz en Javier Bardem in Todos lo saben (Asghar Farhadi).

Todos lo saben begint als de film die je een beetje vreest van een goede, gerenommeerde filmmaker die een taal en cultuur wil omarmen die hij niet kent. Zoals Iraniër Asghar Farhadi dat in dit geval probeert op werkbezoek in ruraal Spanje. Het oogt als volwaardige reisreclame, de entree van Laura (Penélope Cruz) in zo’n dorpje waar oude dames sierlijk hun beddengoed uitkloppen op kleine balkonnetjes, waar de rebelse Irene binnen een paar tellen valt voor een lokale motorjongen en waar de Spaanse zon ieder personage in een goudgele gloed zet.

Terwijl haar man achterblijft in Argentinië, reist Laura met haar kinderen naar haar geboortestreek om er een huwelijk bij te wonen. Haar voormalige liefde Paco (Javier Bardem) woont er nog steeds. Hij is wijnboer en geeft les op het dorpsschooltje. Hun namen, vernemen we al snel, staan nog steeds gekrast op de muur van de klokkentoren. Wordt vervolgd, uiteraard.

Javier Bardem in Todos lo saben.

Farhadi doet het erom, intussen, alleen al door de casting van het sterrenkoppel Cruz en Bardem, sinds de vroege jaren negentig de gezichten van een nieuwe Spaanse acteergeneratie. De gecultiveerde blik van de buitenstaander lijkt de inzet van een zelfbewust spel. Neem de overdreven toeristische dronebeelden van het huwelijk — die blijken verdomd handig als dochter Irene tijdens het huwelijksfeest door ontvoerders van haar bed is gelicht, de film in Cluedo-modus schiet en er moet worden gezocht naar een dader die zich mogelijk tussen de feestgasten bevond.

Pénelope Cruz in Todos lo saben.

De ontvoeringsplot is wat dun en de afwikkeling zelfs ondermaats, maar meer dan een middel om sluimerende onrust, frustratie en diep weggestopte geheimen in het dorp wakker te schudden kan een en ander ook niet worden genoemd. Plots werpt Farhadi de Spaanse clichés van zich af en verbeeldt hij kraakhelder hoe de ontvoering de sociale samenhang in het dorp ontregelt, van een racistische reflex jegens druivenplukkende migranten tot complex, meesterlijk blootgelegd (Farhadi’s specialisme) oud zeer.

De film blijft wat onevenwichtig, een enkele onthulling wijst erop dat Farhadi ook de telenovela heeft willen omarmen, maar in de scènes waarin de sleutelfiguren elkaar in verstikkende situaties manipuleren, is de Iraniër op zijn best.

Todos lo saben. Drama/thriller. Regie Asghar Farhadi. Met Penélope Cruz, Javier Bardem, Ricardo Darín, Bárbara Lennie, Carla Campra. 132 min., in 35 zalen.

De Volkskrant in gesprek met regisseur Asghar Farhadi

‘Regisseren in Spanje was als zwemmen zonder te weten hoe diep het is’