Versace’s stoere-geile-jongensmode

De mannenmode heeft een paar sensatieloze jaren achter de rug, waarin nette herenkleding terug in de mode kwam en het vertrek van Tom Ford bij Gucci de enige schok was....

Zo rommelt het in de bezetting van de topmodehuizen. John Ray vertrok bij Gucci. Het gerucht gaat dat Hedi Slimane, de grootste hervormer van de mannenmode van de afgelopen tien jaar, volgende week opstapt bij Dior Homme en wordt opgevolgd door de jonge Belg Kris van Assche. De nieuwe ontwerpers bij Trussardi en Ungaro vlogen na één seizoen de straat op, en in Amerika is een nieuwe ambitieuze modelijn van Karl Lagerfeld een paar maanden na de lancering de nek omgedraaid door de nieuwe investeerder.

Nog een teken dat de mode op z’n kop gaat: ontwerper Miuccia Prada gooide bij Prada het roer om. De vrouw die met haar mooie nostalgische collecties de modewereld jarenlang koers gaf, liet zondagavond behoorlijk absurde, futuristische mannenmode zien. Jassen van felgekleurde lakstoffen bollen op bij de schouders en zitten strak om de heup. Overhemden en broeken worden met brede stroken klittenband strak getrokken om een zandlopersilhouet te maken. De modellen dragen geitenwollen sokken in hun felgekleurde sandalen.

De show heeft apocalyptische trekjes, ook dankzij de diaprojectie van schreeuwerige beelden uit de studio van Rem Koolhaas: nepadvertenties die websites voor nieuwe medicijnen, reizen in de ruimte, fantasiedieren en schoonheidsproducten (www.inject-your-dream.com) aanprijzen. ‘Ik heb het gehad met nostalgie,’ zei mevrouw Prada na afloop. En even cryptisch als logisch: ‘We kunnen ons maar beter voorbereiden op de toekomst. We kunnen niet anders nu de wereld radicaal verandert.’

Andere merken zijn zover nog niet. Burberry viert dit jaar het 150-jarig bestaan, en ontwerper Christopher Bailey maakt mooie kleren, maar laat dit keer echt niets nieuws zien. Probleem is ook dat bijna elk merk in diezelfde stijlvolle vijver vist. Zelfs de voorheen zo decoratieve Roberto Cavalli lijkt de smaakvolle soberheid van Burberry te imiteren. Hij toonde zijn mode vorige week in Florence, tijdens de modebeurs Pitti Uomo die elk seizoen het begin van de mannenmodeshows inluidt. Cavalli had toeristentrekker Ponte Vecchio voor een avond afgehuurd. Een spectaculaire locatie voor een suffe collectie, met als hoofdkleur donkerpaars; toch gek voor zomermode.

De show van ontwerper Raf Simons bij Jil Sander is geen enorme verrassing na zijn wintercollectie in januari: hetzelfde unieke silhouet van ongewoon ruime jassen op strakke, rechte broeken. Wel goed om te zien dat Simons ingenieus met stoffen experimenteert. Overhemden zijn met een microscopische laag rubber gecoat om ze te laten knisperen, leer wordt met diamant gepolijst, T-shirts worden gebreid van dik katoen en wegen twee kilo.

Maar de voorlopige winnaar van de shows in Milaan is Donatella Versace. Haar modellen stappen de catwalk op met een ijzersterke collectie van slappe, nogal ruim gesneden, linnen pakken, diepe ronde halzen, bermuda’s, en een serie geweldige zijden overhemden, geïnspireerd op de neonkunst van Amerikaan Dan Flavin. Typisch Versace, en met een hint van de stoere-geile-jongens-beeldtaal van fotograaf Bruce Weber (dit seizoen dé inspiratie van bijna alle modeontwerpers). Het is de stap in de toekomst die Versace al jaren moest maken.

Gert Jonkers

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden