Nieuws Selectie Nederlands Theater Festival 2019

Verrassende selectie voor Nederlands Theater Festival 2019: vooral kleine groepen en jonge makers

De selectie voor het Nederlands Theater Festival 2019 is bekend. De jury onder leiding van Hadassah de Boer bestempelde 12 producties tot beste van dit seizoen. Opvallend is dat de alom bejubelde grote klappers van dit seizoen zijn genegeerd.

A Seat at the Table. Beeld Bas de Brouwer

De geselecteerde voorstellingen zijn: A seat at the table van Saman Amini, All Inclusive van Frascati Producties, Citizen K. van Sadettin Kirmiziyüz, De Verse Tijd door Dood Paard, GAS van toneelgroep Jan Vos, Het Verhaal van het Verhaal van Artemis en Het Zuidelijk Toneel, Hin und her van ’t Barre Land, Melk en Dadels van Daria Bukvic, Permanent Destruction: The SK Concert van Naomi Velissariou, Pinokkio van De Veenfabriek, Turks Fruit van Hummelinck Stuurman en Vincent Rietveld gaat voor de Louis d’Or, van De Warme Winkel.

In de selectie ontbreken de bejubelde succesproducties People, Places & Things van Toneelgroep Oostpool en Een klein leven van Toneelgroep Amsterdam. De hoofdrolspelers in die producties, Hannah Hoekstra in People, Places & Things en Ramsey Nasr in Een klein leven zijn wél zijn genomineerd voor de belangrijkste acteerprijzen. Dat heeft iets tegenstrijdigs, dat de beste acteurs van het seizoen speelden in voorstellingen die de jury de selectie niet waard vond.

Turks fruit. Beeld Annemieke van der Togt

Ook opvallend is het dat geen enkele grotezaalproductie van een groot, landelijk gesubsidieerd gezelschap dit jaar de selectie haalt. Dat lijkt een statement van de jury, alsof de verrassing en vernieuwing in het theater momenteel enkel van de kleine groepen en jonge makers komt. Overigens zijn een viertal grote gezelschappen wel coproducent van de helft van de geselecteerde voorstellingen.

De jury koos veelal maatschappelijke geëngageerde producties over hedendaagse problemen rond migratie, nationalisme en racisme, zoals het werk van Bukvic, Kirmiziyüz, Amini, en de voorstellingen All Inclusive en De Verse Tijd. Ook andere actuele thema’s komen langs: Pinokkio gaat over fake news en post-truth, GAS over de rampzalige gaswinning in Groningen en Vincent Rietveld gaat voor de Louis d’Or handelt (zijdelings) over klimaatcrisis. Uitzonderingen zijn er ook: zo gaan Permanent Destruction en Turks Fruit ‘gewoon’ over liefde en kunst. Maar die producties vielen op doordat ze onbevreesd een grote, onaantastbaar geachte klassieker te lijf gaan (Turks Fruit), of een avondje theater tot een ontregelende festivalbeleving maken (Permanent Destruction).

De 12 geselecteerde producties zijn opnieuw te zien op het Nederlands Theater Festival, 5  t/m 15 september in Amsterdam.

De 12 geselecteerde producties en wat De Volkskrant erover schreef:

A seat at the table van Saman Amini. Saman Amini geeft pijnlijke voorbeelden van alledaags racisme ★★★★☆

All Inclusive van Julian Hetzel/Frascati Producties. De Volkskrant schreef geen recensie van All Inclusive. 

Citizen K.  Sadettin Kirmiziyüz laat met een overdonderende voorstelling zien dat hij nog lang niet is uitgesproken over afkomst. ★★★★★

De Verse Tijd door Dood Paard. Een verraderlijk licht, soms mooi poëtisch gesprek. ★★★★☆

GAS van toneelgroep Jan Vos. Van het drama van de Groningse gaswinning is verrassend goed volkstoneel gemaakt. 

Het Verhaal van het Verhaal van Artemis en Het Zuidelijk Toneel. Regisseur Jetse Batelaan doet een theatraal gokje naar wat er was vóórdat we verhalen verzonnen. ★★★★☆

Hin und her van ’t Barre Land. Hin und her toont hoe werkelijkheid en theater zich tot elkaar verhouden en kunnen voeden. ★★★★★

Melk en Dadels van Daria Bukvic. Een ode aan de vrijheid om met alles en iedereen te kunnen spotten. ★★★☆☆

Permanent Destruction: The SK Concert van Naomi Velissariou. Knappe balans van humor en ultieme tragiek. ★★★★☆

Pinokkio van De Veenfabriek. Een zomers en scabreus volksfeestje. ★★★★☆

Turks Fruit van Hummelinck Stuurman. Vergeet de roman en vergeet de film: Olga en Erik hebben een derde leven gekregen. ★★★★☆

Vincent Rietveld gaat voor de Louis d’Or, van De Warme Winkel. Vincent Rietveld gaat voor de belangrijkste toneelprijs, maar wordt door zijn medespelers gewezen op wezenlijker zaken. Over de teloorgang van de aarde, klimaatcrisis en overbevolking, en wat daar – samen – aan te doen. ★★★★☆

Gijs Groenteman gaat in onze illustere archiefkast in gesprek met mensen die hem hebben verwonderd. Rapper Pepijn Lanen, schrijver Paulien Cornelisse en kunsthandelaar Jan Six passeerden al de revue.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden