Veronica werkt aan een voorzichtige comeback

Veronica slaat terug. Na de eerste commerciële uitzending veertien maanden geleden, scoorde Veronica nog een marktaandeel van 11 procent. Daarna ging het bergafwaarts met kijkersaantal en inkomsten....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Belangrijkste wijziging is het schrappen van de actualiteitenrubriek Nieuwslijn en even later ook de 'nieuwsflitsen' waarmee Veronica het publiek nog een beetje op de hoogte probeerde te houden. Het vervangen van de actualiteit door amusement heeft de kijkcijfers zichtbaar goed gedaan. In de Top-40 van best bekeken programma's onder jongeren staat Veronica weer op een tweede plaats. En dat komt weer ten goede aan de reclame-inkomsten omdat adverteerders graag hun geld uitgeven aan een doelgroep die nog niet is vastgeroest aan één merk.

In de jongeren-Top-40 staat RTL 4 als vanouds met 23 plaatsen op kop. Dat zijn voornamelijk afleveringen van de dagelijkse soap Goede Tijden, Slechte Tijden. Maar een goede tweede is Veronica met veertien vermeldingen, voornamelijk A-films op vrijdagavond. Helemaal achteraan komt de publieke omroep met twee plaatsjes en Sport 7 met een voetbalwedstrijd.

De strategie die Veronica uit de verliezen moet helpen, is dodelijk eenvoudig. Om half vijf begint Veronica met Amerikaanse jeugdseries en pas om een uur of zeven is de tiener aan de beurt met een eigen productie: Streetlife. De leeftijd van de kijker klimt langzaam verder tijdens Onderweg naar Morgen, een Endemol-bewerking van de Amerikaanse soap Ryan's Hope. En daarna pakt Veronica uit met een klapper die het marktaandeel richting 10 procent moet stuwen.

Dat komt de eerste drie dagen in de week neer op een forse spelshow met prijzige presentatoren als Robert ten Brink en Rolf Wouters. Op donderdag zijn er de X-files, en de rest van de week is er film. Dat is meteen het geheime wapen van Veronica. Vorige maand keken er 1,5 miljoen kijkers naar Sylvester Stallone in Cliffhanger, 1,3 miljoen naar Harrison Ford in de Fugitive en zondagavond haalde Julia Roberts in The Pelican Brief 1,1 miljoen kijkers voor Veronica binnen.

Ook SBS 6, dat in de zomer Veronica zelfs even voorbij streefde, heeft het gat in de markt ontdekt en volgt met steeds betere films. Voordeel is dat films dankzij massale inkoop een stuk goedkoper zijn dan een show bestellen bij Joop van den Ende.

Volgens de dienst kijk- en luisteronderzoek van de NOS, gaat de groei van Veronica vooral ten koste van zusterzender RTL 5 en in minder mate van aartsconcurrent SBS 6. Die leunen ook zwaar op films, maar Veronica besteedt van alle omroepen de meeste zendtijd aan promotie. En mede daarom is er geen plaats meer voor een eventueel Veronica-journaal. Programma-directeur Unico Glorie: 'We hebben geleerd van onze fouten. Nieuws kost alleen maar geld en is ruim voorradig op andere zenders. Als er een ramp gebeurt, verwijzen we gewoon door naar RTL 4.'

In de grafiek is het marktaandeel van Veronica wat gezakt. Maar dat komt doordat er pas volgende maand een langetermijngemiddelde zal zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden