recensie Muziek

Vermakelijke satansshow van beroepsblasfemisten Behemoth (drie sterren)

Op plaat is het vaak wat te bombastisch, maar live klinkt Behemoth grauwer en venijniger. 

De Poolse metalband Behemoth Beeld Tim van Veen

De Poolse band Behemoth is een kostbaar curiosum in het metalcircuit, en het is fijn dat we daar in een Nederlandse popzaal weer getuige van mogen zijn. Zanger en immer angstaanjagend verkleed boegbeeld Nergal was ernstig ziek, maar kroop door het oog van de naald. En dus is Behemoth terug, met de albums The Satanist (2013) en het pas verschenen I Loved You at Your Darkest, en een wereldtournee.

Wie had gedacht dat Nergal God op zijn blote knietjes zou danken voor het herstel van zijn levensbedreigende ziekte, heeft het mis. In de uitverkochte Ronda van TivoliVredenburg gaat Behemoth ouderwets blasfemisch tekeer en wordt vooral de heer van onderwereld in het zonnetje gezet. 

In de muzikale stijl is Behemoth ongeveer zo vreemd als in het voorkomen. De band mengt deathmetal met invloeden uit de symfonische metal – kerkgezang en orkestrale poespas – en daar sleept de band dan ook nog wat grommende blackmetal uit het Scandinavische fjordenland achteraan. Het is op plaat vaak wat al te bombastisch, maar live klinkt Behemoth een stuk grauwer en venijniger, vooral door het ernstige riffwerk van zanger en gitarist Nergal en zijn gitaarcollega Patryk Sztyber. Het geluid in de Ronda had wel wat meer zware ondertonen kunnen gebruiken, want soms klinkt Behemoth te schel, terwijl de band juist zo mooi gedijt in de onderste regionen van de metalesthetiek.

Maar de show is vermakelijk. Behemoth predikt het muzikale satanisme in een decor dat zich nog het beste laat omschrijven als een heksenkring in virtual reality. De pentagrammen en andere occulte parafernalia flakkeren niet in kaarslicht, maar in flitsende projecties achter de band. De rookmachines blazen omgekeerde kruizen. En bij het nummer Bartzabel, dat wordt gestut door brommende mannenkoren, komt Nergal op in een soort klerikaal cyborgpak, als een duivelse verschijning in een computergame. Origineel, zullen we maar zeggen.

Behemoth, 2/2, TivoliVredenburg, Utrecht

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.