Update

Verlaat hoofdredacteur Heemskerk zinkend Playboy-schip?

Met het vandaag aangekondigde vertrek van Jan Heemskerk als hoofdredacteur van de Nederlandse Playboy, is het de vraag of er straks nog wel een opvolger nodig zal zijn. Het magazine heeft het moeilijk, met een betaalde oplage van nog geen 40.000 exemplaren. Uitgever Sanoma Media zegt dat een opvolger voor Heemskerk 'nog niet bekend is' en wil niets zeggen over een mogelijk einde van het roemruchte blootblad in Nederland.

Playboy is vooral bekend dankzij de bekende Nederlandse dames die voor veel geld uit de kleren gaan. Zoals vorig jaar realityster Britt. Beeld ANP

Geruchten daarover gaan al lange tijd. Sanoma betaalt veel geld voor het gebruik van de Amerikaanse merknaam Playboy en dat zou de slinkende oplage niet meer rechtvaardigen. Het dalingspercentage in de oplage van 26 procent in één jaar (HOI-cijfers, 2011), gecombineerd met de vele gratis naaktfoto's die online te vinden zijn, doen de zorgen alleen maar toenemen.

'Bekend merk'
Gevraagd naar een mogelijke stopzetting van het blad, reageert Wouter Verkennis - uitgever Custom Media & Mens Magazines bij Sanoma - als volgt: 'Playboy Nederland is met al haar activiteiten goed vertegenwoordigd op diverse platforms, zoals het magazine, de site, mobiel en de cyberclub en is nog steeds een groot bekend merk.'

Het blad verschijnt in ieder geval nog tot volgend jaar. In 2013 gaat de uitgever weer met de licentiehouder om de tafel 'om de toekomst en de samenwerking te bespreken.' Verkennis gelooft vooral in betere marketing: 'Playboy is toch wel veel meer dan een 'blootblad' en het is voor het merk internationaal ook de uitdaging om dat meer te laten zien. Daar wordt achter de schermen hard aan gewerkt.'

Geld verdienen
Heemskerk zal dat niet meer meemaken, hij verlaat het blad officieel op 1 augustus. Hij erkent vanmiddag in een interview met de Volkskrant dat Playboy wel 'gewoon geld moet verdienen': 'Als dat niet meer gebeurt, is het klaar. Maar wat een moeilijk vraagstuk is, is: wat moeten we met digitalisering? Je moet zorgen dat je op zo veel meer kanalen zit met hetzelfde budget. Kortom, we moeten zoveel meer doen om geld te verdienen.'

De vertrekkende hoofdredacteur bevestigt dat Sanoma een licentie heeft met Playboy tot 2013. 'Er bestaat natuurlijk een kans dat Amerika of Hoofddorp dan zegt: stop. Ik zie het ze niet snel doen en ik zou het ze ook niet aanraden. Playboy is een vitaal merk'. Om eraan toe te voegen: 'Het zou ook wel erg veel eer zijn om te zeggen dat de Playboy na mijn vertrek stopt.'

Heemskerk was ruim acht jaar baas van het blad, maar wil nu verder met zijn werk als presentator van het PowNed-radioprogramma Echte Jannen en meer van 'dat soort dingen'. Verder zegt hij binnen enkele dagen een nieuwe baan te kunnen 'beklinken', maar dan voor drie dagen in de week.

Penthouse
Mannenbladen hebben het al jaren moeilijk. Oplages van bladen als Esquire, Men's Health en Aktueel Man vertonen een dalende trend. De meeste magazines hebben nu nog afzonderlijk enige tienduizenden abonnees. Maar vooral de daling van traditionele blootbladen als Playboy en Penthouse is sigificant. In het jaar 2000 had Playboy nog een betaalde oplage van bijna 110.000 en Penthouse zo'n 60.000 exemplaren. Penthouse zit anno 2011 op een magere 10.000.

Lees het hele interview met Heemskerk morgen in de Volkskrant.

Jan Heemskerk Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.