Verkopen om te kopen

Het aantal websites waar vrouwen designerkleding kunnen kopen en verkopen neemt toe. Nieuw is het systeem van vaste prijzen: ‘Bieden vinden vrouwen gedoe.’..

Het Leger des Heils klaagde onlangs dat er aanmerkelijk minder gedragen kleding wordt ingezameld dan vorig jaar. Door de crisis zouden mensen hun kleren langer bewaren. Maar als er geld kan worden verdiend met gedragen spullen, lijkt de gehechtheid aan de eigen garderobe aanmerkelijk minder groot. Op Marktplaats.nl bijvoorbeeld, de grootste tweedehandsspullensite van Nederland, worden alleen al in de categorie damesschoenen elke dag vierduizend nieuwe advertenties geplaatst, een groot deel daarvan door particulieren. ‘Kleding en schoenen zijn onze populairste categorieën’, zegt Rianne van der Sar van Marktplaats. ‘Het aanbod is eerder toegenomen dan afgenomen.’

Voor wie designerstukken en bijzondere vintagemode wil verkopen is Marktplaats echter niet de geschiktste plek; de meeste spullen die daar worden aangeboden zijn goedkoop, er wordt meestal laag geboden en bovendien staan er een heleboel nepspullen op de site.

Marktplaats is daarom vorige maand een nieuwe site begonnen: Hippas.nl, ‘een uniek modeplatform voor vrouwen’ waar alleen merkkleren en andere bijzondere stukken mogen worden verhandeld. Van tevoren wordt niet gecontroleerd of de aangeboden spullen chic of modieus genoeg zijn. Maar als andere gebruikers laten weten dat ze een item niet geschikt vinden, wordt een advertentie weggehaald. Door een externe organisatie wordt geregeld nagegaan of er geen nepartikelen worden aangeboden.

Nog een verschil met de moedersite is dat bij Hippas, dat net als Marktplaats gratis is, niet kan worden geboden. Verkopers moeten een vaste prijs noemen. ‘Vrouwen vinden bieden te veel gedoe’, zegt projectmanager Maya Koehne. ‘Als ze besluiten iets te kopen, willen ze het zo snel mogelijk hebben. We horen vaak dat spullen al na een dag verkocht zijn.’

Hippas, waar zich inmiddels meer dan 2.500 ‘hippas’ hebben geregistreerd, zou goed gekeken kunnen hebben naar Designer-vintage.com, de site die Véronique Andersen en Karin Barnhoorn vorig jaar begonnen nadat Barnhoorn tevergeefs had geprobeerd een Gucci-tas te verkopen op Marktplaats. Op Designer-vintage – eveneens alleen voor vrouwen – staat een lijst van merken die mogen worden aangeboden: Gucci en Chanel bijvoorbeeld, en Nederlandse merken als Addy van den Krommenacker en Frans Molenaar. Vrouwen die een niet-genoemd merk aanbieden moeten op toestemming wachten, of kunnen het proberen op zustersite Fashion-vintage.com, waar iets minder hoge eisen worden gesteld. Voor kindermerkkleding is een aparte pagina.

Ook Designer-vintage en Fashion-vintage hanteren vaste prijzen. De opbrengst is geheel voor de verkoper, adverteren kan vanaf 5 euro per advertentie. ‘De meeste vrouwen nemen een lidmaatschap voor twee maanden van 35 euro’, zegt Andersen. ‘Verkopers zijn vaak vrouwen die in de loop van de jaren een kast vol designermode hebben verzameld.’ Met het verdiende geld, is Andersens ervaring, worden meestal meteen weer nieuwe kleren gekocht. ‘Het is een levensstijl waarmee je niet zomaar stopt.’

Daarop speculeert ook Kiki Niesten van de gelijknamige chique damesmodewinkel in Maastricht. Begin december gaat Winkeldochters.com online, een site voor vintagekleding die wordt gerund door Niestens dochters Anne en Lieve. Kleding wordt verzameld op bijeenkomsten die in meerdere plaatsen in het land worden georganiseerd. ‘We nemen alleen de echte topmerken’, zegt Niesten. ‘Max Mara of Marc Cain doen we niet.’

Winkeldochters fotografeert de kleren en doet de afhandeling, de verkoper mag 75 procent van de opbrengst houden. Dat wil zeggen: mits het bedrag niet wordt uitgekeerd in geld, maar in tegoedbonnen van Kiki Niesten. Contant geld kan ook, maar dan krijgen de verkoopsters de helft van het verkoopbedrag; een verdeelsleutel die ook wordt gehanteerd door veel gewone tweedehandswinkels die kleding in consignatie nemen.

Wie graag wil dat de hele online verkoop uit handen wordt genomen, en minder deftige kleren in de aanbieding heeft, kan contact opnemen met Zold.nl. Dat haalt de spullen op, fotografeert ze, zet ze op Marktplaats, Hippas of Designer-vintage en prijst ze ook nog aan op de eigen site. Wie één kledingstuk aanbiedt, levert 40 procent in, bij grotere aantallen wordt dat percentage lager.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden