Profiel

Verkoopt net zo makkelijk kranten als wasmiddelen

De nieuwe topvrouw van Sanoma staat bekend als 'éénvrouw-tankdivisie'. Wat kan het Finse media concern van haar verwachten?

Beeld Rob Voss / Hollandse Hoogte

Ze promoveerde op een proefschrift over de werkzaamheid van enzymen in wasmiddelen. Maar sinds 1998 is Susan Duinhoven vooral actief geweest in de media, waaronder tot begin dit jaar bij Wegener.

Chemicus Susan Duinhoven (50) zet een reuzestap in een al glanzende carrière en wordt topvrouw van het Finse concern Sanoma dat in Nederland eigenaar is van onder meer de nieuwssite Nu.nl, de tv-zender SBS, de uitgeverij Malmberg en tijdschriften Donald Duck, Libelle, LINDA en AutoWeek. Ze zal 1 oktober naar Helsinki verhuizen om de leiding te nemen over een concern met een omzet van 2 miljard euro en 7.500 werknemers.

Toenmalig collega-bestuurder bij Wegener Erik van Gruijthuijsen noemt haar 'de hardst werkende bestuurder die hij in zijn leven heeft meegemaakt'. 'Ze begon 's morgens om half zes en eindigde 's avonds om twaalf uur. Ze combineerde een enorme belangstelling voor mensen met een bizar gedetailleerde dossierkennis en een opgewekt humeur. Ze was geen watje, maar dat kon ook niet. Ik durf te zeggen dat Wegener dankzij haar nu nog bestaat.'

Haar talenten gaven haar de bijnaam van een 'éénvrouw-tankdivisie'. Dat ze het zo ver schopt is uitzonderlijk in een wereld waar het glazen plafond zo sterk blijkt. De enige andere vrouwen die de hoogste positie hebben bij een beursgenoteerd bedrijf dat zijn activiteiten heeft geconcentreerd in Nederland, zijn de Amerikaanse Nancy McKinstry van Wolters Kluwer en Herna Verhagen van PostNL.

'Uitermate correct'

Duinhoven vertrok bij Wegener toen het regionale krantenbedrijf werd overgenomen door de Belgische Persgroep. Toenmalig voorzitter van de centrale ondernemingsraad Rob Vunderink noemt haar 'uitermate correct'. 'Toen ze vertrok hebben we bij De Gelderlander zelfs een afscheidskrantje voor haar gemaakt. Ik heb daarvoor onze OR-adviseur Wicher Smit nog gevraagd wat voor cijfer ze zou moeten hebben. Hij zei: 'een 9'. Ik vroeg hem: 'waarom geen 10'. 'Ze heeft er niet genoeg voor het personeel uitgehaald bij de verkoop aan de Persgroep.' Maar mensen die eruit vlogen bij Wegener, zijn minder blij. 'Ze gaat door roeien en ruiten. En dat met een empathisch vermogen van nul. Maar ze heeft er wel voor gezorgd dat Wegener verkoopfähig werd', zegt een ingewijde die liever niet met zijn naam de krant in wil.

Duinhoven maakt het niet zoveel uit of ze wasmiddelen dan wel kranten of tijdschriften verkoopt. 'Ik ben geïnteresseerd in consumentenmarketing. Waarom kopen mensen iets of juist niet', zei ze in een interview met Het Financieele Dagblad na haar benoeming bij Wegener in 2013. Duinhoven heeft niet de reputatie veel zitvlees te hebben gezien het aantal werkgevers dat ze in de afgelopen decennia versleet.

Ze is geboren in Amsterdam en groeide op in het Gooi, waar ze nog steeds woont. Ze studeerde chemie aan de universiteiten van Amsterdam en Wageningen, waarna ze in 1988 in dienst trad van Unilever. Hier werkte ze zes jaar als 'brandmanager' bij de wasmiddelengroep. In die periode voltooide ze ook haar proefschrift. Van 1994 tot 1998 werkte ze voor consultancyfirma McKinsey. In 1998 trad ze in dienst bij een van haar klanten: VNU. Ze werd achtereenvolgens marketingdirecteur van De Gouden Gids en De Telefoongids. In 2005 werd Duinhoven bestuursvoorzitter van De Gule Sider (de Deense telefoongids). Omdat deze gidsen zwaar te lijden hadden onder de opkomst van internetdiensten, moest ze al snel het mes zetten in de organisaties.

Gebruikelijke dooddoener

Na een sabbatical solliciteerde ze voor de eerste keer als CEO van Wegener, maar werd gepasseerd ten faveure van Joop Munsterman, de inmiddels roemruchte ex-voorzitter van FC Twente. Via een headhuntersbureau werd ze gevraagd voor een managementpost bij Reader's Digest Benelux, onder meer uitgever van het ooit populaire blad Het Beste. Ook hier moest ze saneringen doorvoeren.

In 2010 werd ze bestuursvoorzitter van Thomas Cook Nederland. Nadat de retailketen van het reisbureau was verkocht aan het Duitse RTK, richtte ze een nieuw onlinebedrijf op onder de naam Thomas Cook Western Europe. In 2013 kwam ze alsnog naar Wegener, dat door eigenaar Mecom in de etalage was gezet maar onverkoopbaar was. Ze trof naar eigen zeggen 'een bedrijf in verwarring aan'. Wie eigenaar was, deed er niet toe, zei ze. Feit was dat het krantenbedrijf zou moeten worden getransformeerd tot een multimediabedrijf. 'Abonnees zijn voortaan leden', zei ze in De Stem.

Duinhoven reageerde gisteren met de gebruikelijke dooddoener op haar benoeming: 'Ik ben blij als CEO onderdeel te worden van Sanoma in deze spannende tijd in het medialandschap.' Sanoma zit al enige tijd in zwaar weer. Bij de presentatie van zijn jongste kwartaalresultaten maakte het bedrijf een nettoverlies van ruim 23 miljoen euro bekend. Recentelijk werden meerdere tijdschrifttitels verkocht en voerde Sanoma flinke bezuinigingsmaatregelen door. Eind augustus werd bekendgemaakt dat een eerder aangekondigde reorganisatie in Finland, waar de prestaties stevig onder druk staan door tegenvallende advertentie-inkomsten, sneller zal worden doorgevoerd. Daardoor verdwijnen honderden banen.

Duinhoven volgt Harri-Pekka Kaukonen op, die vorige week onverwacht aan de kant werd geschoven. Bestuurder Antti Herlin zei verheugd te zijn met de benoeming van Duinhoven: 'Ik geloof dat Sanoma flink gaat profiteren van haar uitvoerige ervaring in verschillende mediabedrijven.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden