Verkoop fysieke games in vrije val, omzet uit downloadbare games explodeert

De verkoop van 'fysieke' games voor spelcomputers is in een vrije val geraakt. Steeds meer gamers downloaden computerspelletjes op hun tablet of smartphone of spelen online spelletjes.

Grand Theft Auto V wist in 2013 nog wel kopers van fysieke games op de been te krijgen, het was de bestverkochte game van het jaar. Met een budget van 200 miljoen euro is 'GTA V' het duurste computerspel ooit ontwikkeld. Beeld anp

Volgens NVPI Interactief, de Nederlandse brancheorganisatie van uitgevers van games, daalde de omzet uit deze zogenoemde fysieke games in 2013 met 13,8 procent naar 185 miljoen euro. De omzet uit downloads steeg vorig jaar met 47,6 procent naar 62 miljoen euro.

Meer geld
Daarmee is de markt voor fysieke games nog altijd fors groter dan de markt voor online games, maar dit komt volgens gamewetenschapper David Nieborg omdat er doorgaans veel meer wordt betaald voor een spel in de winkel dan voor een app. Vooral de hardcore gamers betalen soms wel 60 euro voor een spel. 'Eer je dat aan Angry Birds spendeert, ben je wel even bezig', zegt Nieborg.

Bij elkaar komt de totale omzet aan games software daarmee op 247 miljoen euro, een daling met 3,7 procent ten opzichte van 2012. Toch denkt hij dat de gamesindustrie als geheel zich geen zorgen hoeft te maken. 'De ware innovatie vindt plaats op het gebied van mobile games en online spellen. De enorm snelle stijging van games op tablets en smartphones kan een hoop goedmaken.'

Verdwijnen
Volgens Nieborg is de kans groot dat fysieke spelcomputers en games de komende jaren gaan verdwijnen. 'Dat geldt voor elke industrie. De gamesindustrie loopt altijd een beetje voorop, en is op weg geholpen door de snelle opmars van tablets en smartphones'.

Naast de concurrentie van games voor tablets en smartphones heeft de gamesindustie te kampen met een probleem in de aanbodkant van fysieke games. 'Omdat het heel duur is om consolespellen te maken, zie je dat genres in spellen verdwijnen. Uitgevers durven minder risico's te nemen en spelen op zeker. Er komt dus minder aanbod op de consolemarkt. Hierdoor willen minder mensen investeren in een console en versterkt de trend zichzelf. Het wordt steeds meer een nichemarkt.' Hij denkt dat over vijf of zes jaar de verkoopcijfers van fysieke spellen amper nog een factor van betekenis zullen zijn.

Hoop
Toch is er nog hoop voor de consoleliefhebber dat de markt voor fysieke games alsnog aantrekt. De afgelopen jaren zijn er weinig nieuwe consoles op de markt gekomen, en aan het einde van iedere console-cyclus vindt er een afvlakking in de verkoop plaats. De Wii U was een flop, maar de Playstation 4 doet het wel wat beter en is nog niet in de cijfers opgenomen. De Xbox One is nog steeds niet in Nederland beschikbaar, maar komt naar verwachting in de komende maanden op de markt. 'Het is niet waarschijnlijk, maar als de Playstation 4 aantrekt en de Xbox One een succes wordt, kunnen de cijfers over 2014 nog behoorlijk meevallen.'

 
Over vijf of zes jaar zullen de verkoopcijfers van fysieke spellen amper nog een factor van betekenis zijn.
David Nieborg
Angry Birds, een populair smartphonespel. Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.