Interview Achmed Akkabi

Vergismoorden, ripdeals en cokehandel: Achmed Akkabi over de nieuwe serie Mocro Maffia

Met Thijs Römer maakte acteur Achmed Akkabi (35) de serie Mocro Maffia, gebaseerd op het boek over de Amsterdamse onderwereldoorlog. Lósjes gebaseerd, want het echte verhaal vertellen, leek hem geen goed idee.

Achmed Akkabi Beeld Daniel Cohen

Achmed Akkabi zat te lezen in zijn kleedkamer op de set van de serie Moordvrouw, wachtend tot hij een scène moest spelen als agent Bram Amezian. ‘Wat lees je?’, vroeg zijn tegenspeler Thijs Römer. Mocro Maffia, zei Akkabi. Hij liet de omslag zien van het bekende boek uit 2014 van misdaadverslaggevers Marijn Schrijver en Wouter Laumans over de Amsterdamse ‘Mocro-oorlog’. ‘Wie dit mag verfilmen heeft goud in handen.’

Helaas, een optie op de rechten was al verkocht aan Ali B en Najib Amhali. Anders hadden Römer en Akkabi zelf graag een bewerking gemaakt. Toch bleef het idee aan hen knagen. Römer, naast acteur ook creatief directeur van de drama-afdeling van RTL, checkte voor de zekerheid hoe het zat met die rechten en kwam erachter dat ze weer vrij waren gekomen.

Snel sloegen Römer en Akkabi toe. Ze bedachten een verhaallijn voor het eerste seizoen en presenteerden hun plan aan de schrijvers van het boek. Daarna benaderden ze Videoland, de streamingdienst van RTL. Daar was men meteen enthousiast. ‘We kregen volledige vrijheid’, zegt Akkabi (35). ‘Cast, crew, soundtrack – alles mochten we zelf bepalen.’

Vanaf donderdag is de achtdelige serie Mocro Maffia op Videoland te zien. Het verhaal draait om een gewelddadige vete tussen twee rivaliserende drugsbendes uit Amsterdam, waarbij meerdere liquidaties worden gepleegd. Het gaat over vergismoorden, ripdeals en cokehandel in Amsterdam en Antwerpen.

Er zijn hoofdrollen voor Daan Schuurmans, Nasrdin Dchar, Robert de Hoog en Mandela Wee Wee. Akkabi vertolkt zelf de rol van drugsbaron ‘De Paus’. ‘Ik speelde altijd die sympathieke guy met wie je kunt lachen’, zegt hij. ‘In Het Huis Anubis, Moordvrouw, Alibi. Ik had nooit een harde motherfucker gespeeld. Nu kreeg ik die kans. Heerlijk om zo’n klootzak te spelen.’

Hoewel de serie is geïnspireerd op een journalistiek boek, wordt telkens benadrukt dat het een fictief verhaal is. Aan het begin van elke aflevering en zelfs in de trailer staat dat Mocro Maffia ‘geen relatie met werkelijke gebeurtenissen’ heeft. ‘Elke overeenkomst met betrekking tot naam, karakter of achtergrond van bestaande personen berust volledig op toeval.’

De nieuwe generatie criminelen in de ‘Mocro War’ heeft schijt aan alles, behalve aan de eigen groep
Lees waar 'de nietsontziende gewelddadigheid' vandaan komt, in het stuk van Elsbeth Stoker en Wil Thijssen. 

Zeven arrestaties bij grootschalige ‘actie tegen de Mocro-maffia’
De politie pakte begin oktober zeven verdachten

‘Ik zit klaar in mijn waggie met een gunnie tussen mijn benen’
Verslag van de rechtszaak: hoe de de mislukte helikopterontsnapping van Benaouf A. werd gepland

Waarom is die disclaimer zo nadrukkelijk?

‘Omdat we merken dat zodra mensen over Mocro Maffia de serie horen, ze meteen denken aan het ware verhaal. Mensen gaan ervan uit dat de serie volledig trouw blijft aan het boek en dus de werkelijkheid. Terwijl mijn eerste eis was: ik ga niet het echte verhaal vertellen. Absoluut niet.’

Waarom niet?

‘Omdat het verdriet te vers is. Moeders hebben kinderen verloren. Ik kom uit die gemeenschap, ik weet hoe gevoelig het ligt. Als we de echte verhalen zouden vertellen, zou dat betekenen dat ik bij alle families die een zoon hebben verloren langs zou moeten gaan om hun zegen te vragen. Ook al heeft die zoon vreselijke dingen gedaan. In die gemeenschap zou men anders denken: je gaat over lijken, ónze lijken, om deze serie te maken.’

Sommige gebeurtenissen in de serie lijken wel erg veel op de werkelijkheid. Zo wordt er een liquidatie gepleegd die veel weg heeft van de moord op Luana Luz Xavier, een vriendin van een crimineel, in 2014.

‘Dat is zeker niet dezelfde situatie. Het lijkt er inderdaad op: een vrouw heeft net haar auto geparkeerd voor haar huis en wordt neergeschoten. Ik heb de beelden van die liquidatie ook gezien. Toen realiseerde ik me: dus ook vrouwen van vijanden zijn niet heilig. Dat is een nieuw hoofdstuk qua geweld. Het is daarna nog verder gegaan. Er werd een hoofd achtergelaten op de stoep en de broer van een kroongetuige is vermoord. Die heftigheid wilden we verwerken in het verhaal. Iedereen is een doelwit’

Is het ook een veiligheidsoverweging geweest? Hoe dichter op de werkelijkheid, hoe groter de kans dat er een reactie uit de onderwereld zou komen.

‘We wilden met die disclaimer gewoon nog duidelijker maken: dit is niet het echte verhaal. En qua veiligheid, tja, ik kan morgen oversteken en onder een bus komen te liggen.’

Dat is wat anders dan een potentieel gevaarlijke situatie opzoeken.

‘Het zou inderdaad potentieel gevaarlijk geweest kunnen zijn als we het echte verhaal hadden verteld. Maar dat doen we dus niet.’

Beeld Daniel Cohen

Hebben jullie op de set voor de zekerheid meer veiligheidsmaatregelen genomen?

‘Het eerste seizoen hoef je daar geen rekening mee te houden, omdat mensen toch niet weten wat je aan het maken bent. Dan denken ze: o, ze zijn daar aan het filmen, zoals elke dag wel ergens in Amsterdam gebeurt. Bovendien gebruikten we toen de werktitel Rwina, straattaal voor chaos. Als we een tweede seizoen gaan draaien en mensen zien Achmed Akkabi, Nasrdin Dchar en Robert de Hoog samen op een set in Amsterdam, dan weet iedereen: dat is Mocro Maffia. Dan trek je waarschijnlijk veel meer bekijks.’

Was dat ook de reden dat Rwina als werktitel werd gebruikt?

‘Het probleem was dat sommige locaties niet wilden meewerken aan een serie die Mocro Maffia heet. De locatiescout ging dan bellen of ergens langs. Mensen hingen op of smeten de deur dicht. Bijna iedereen heeft bij Mocro Maffia de associatie: dat is te heet op dit moment, dat gaat problemen opleveren. Ze willen er niets mee te maken hebben. En bij Rwina was de reactie: hartstikke leuk, kom maar. Iedereen denkt dan aan een crimeserie als Penoza. Aan de andere kant werkt een titel als Mocro Maffia juist goed door de associatie die mensen erbij hebben. Je weet dat het ieders aandacht trekt als mensen er een beetje zweet in de bilnaad van krijgen.’

Je hebt zelf een Marokkaanse achtergrond. Heb je dat kunnen gebruiken voor deze serie?

‘Af en toe wel. Ik probeer in het schrijven zo waarachtig mogelijk te zijn. Ik laat me daarom adviseren uit meerdere hoeken. Er zit bijvoorbeeld een religieverhaallijn in de serie. Ik ben religieus opgevoed, maar doe er nu weinig mee. Mijn broer is wel gelovig en houdt zich dagelijks bezig met de islam. Dus met elke vraag die ik had over geloof kon ik bij hem terecht. Zo waren er meer dingen over de Marokkaanse cultuur die ik kon dubbelchecken in mijn omgeving.’

Beeld Daniel Cohen

Jij komt uit een tamelijk nette buurt in Den Haag toch?

‘Nou ja, net, ik kom uit Escamp, een arbeiderswijk, geen probleemwijk. Er woonden vooral witte Hagenezen. Maar ook de Schilderswijk was toen nog niet zo’n migrantenwijk, in de jaren tachtig. Dat kwam later pas.’

Kwam je in Den Haag in aanraking met straatcriminaliteit?

‘Ja, maar ik had gelukkig een vader die daar heel streng in was. Hij was óók heel lief, zo’n vader die iedere zaterdagochtend bij voetbal kwam kijken. Maar als ik iets te lang buiten was geweest, kreeg ik een zwiep bij binnenkomst. Vanaf mijn 16de werden de teugels gevierd en moest ik leren verantwoordelijk te zijn voor mezelf. Toen is er wel een periode geweest dat ik van school werd gestuurd en met de verkeerde mensen ben omgegaan. Maar gelukkig heeft dat niet lang geduurd.’

En dealden die verkeerde mensen dan ook?

‘Ja, dat kwam wel voor.’

Kon je die ervaringen gebruiken voor de serie?

‘Er zijn absoluut situaties in de serie beland die uit mijn eigen leven komen. Maar niet alleen dingen die met criminaliteit te maken hebben. Sanne (Anniek Pheifer, red.), de vrouw van de journalist (Daan Schuurmans, red.), is bijvoorbeeld uitbehandeld na haar chemo en heeft niet lang meer te leven. Die verhaallijn is enigszins gebaseerd op het ziekbed van mijn moeder, die in 2005 overleed aan kanker. Ik heb haar zien aftakelen. Ook het veelvuldige gebruik van het woord kanker in de serie komt voort uit oud zeer. Ik gebruik dat woord nooit, zeker niet sinds haar overlijden. Door het zo vaak te gebruiken in het script maak ik het woord in zekere zin onschadelijk, omdat het begrip op die manier verwijderd raakt van de letterlijke betekenis.’

Maak je je er zorgen over dat Mocro Maffia stereotyperend zou kunnen zijn voor je eigen gemeenschap?

‘Nee. Ik begrijp dat sommige mensen het zo bekijken. Maar ik zie het zo: allemaal jong talent, vaak met een migratieafkomst, krijgt een kans. Ik zie een jongen van 16 jaar, Oussama Ahammoud, die nog nooit geacteerd had en die na deze productie al op twee andere sets heeft gestaan. Ik zie een scenarist, Ashar Medina, afgestudeerd aan de filmacademie, die voor het eerst een groot podium krijgt. Ik zie Giancarlo Sanchez, een jonge regisseur die nog nooit een grote serie had gedraaid. Dus ja, we kunnen het hebben over stereotypering, maar ik vind het onzin. Als ik naar de maffiaserie Gomorra kijk, denk ik ook niet over iedere Italiaan dat hij met een gun in zijn broeksband loopt. En als ik naar The Wire kijk, denk ik niet: elke Afro-Amerikaan is een cokedealer.’

Beeld Daniel Cohen

Er zijn ook mensen die de term Mocro Maffia al te ver vinden gaan.

‘Ja, omdat die wereld niet alleen bestaat uit Marokkaanse criminelen. En dat is ook zo, dat hebben we ook in de serie verwerkt. Maar het is wél een titel die herkenbaar is. Als ik een willekeurige winkel inloop en vraag ‘Mevrouw, kunt u me iets vertellen over de Mocromaffia?’, dan weet ze meteen waar het over gaat. Wij hebben een serie aan de man te brengen, dan werkt Mocro Maffia net wat beter dan Rwina.’

Mocro Maffia is vanaf 11/10 te zien op streamingdienst Videoland. 

Mocro Maffia op RTL?
Wordt Mocro Maffia later ook nog op RTL uitgezonden, zoals eerder gebeurde met de Videoland-series Zwarte Tulp en De 12 van Oldenheim? Volgens Achmed Akkabi, initiatiefnemer en acteur, niet. ‘Omdat de serie zo gewelddadig is hebben we een Kijkwijzer-classificatie van 16+. Dat betekent dat je op tv pas vanaf 10 uur ’s avonds mag uitzenden. Dat heeft geen zin. Mocro Maffia is bovendien geschreven om te bingen op een streamingdienst.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden