Filmrecensie21 Bridges

Verfrissend hoe 21 Bridges gewoon een bloedserieuze actiefilm is zonder superhelden ★★★☆☆

Hoewel het scenario behoorlijk teleurstelt, laat regisseur Brian Kirk zien dat hij goed overweg kan met nachtelijke actiescènes.

Chadwick Boseman in 21 Bridges.Beeld STXfilms

Ze kunnen niet in Queens zijn, niet in Brooklyn, niet in de Bronx. Op zoek naar de criminelen die bij een mislukte drugsdeal zeven agenten hebben doodgeschoten, concludeert de New Yorkse rechercheur Andre Davis (Chadwick Boseman) dat het duo zich op Manhattan moet bevinden. Onmiddellijk geeft hij opdracht alle 21 bruggen die het stadseiland met de buitenwereld verbinden af te sluiten. Het openbaar vervoer wordt ook vergrendeld. Tot 5 uur ’s ochtends heeft Davis de tijd om Manhattan te doorzoeken.

Spannend uitgangspunt, filmisch veelbelovend ook, want hoe zouden de makers van 21 Bridges die lockdown in beeld brengen? Welke consequenties heeft het afsluiten van een eiland met ruim anderhalf miljoen inwoners, en hoe vind je in zo’n mierenhoop twee misdadigers op de vlucht?

Gek genoeg laat de actiefilm uit 2019, die in veel landen nog in de bioscoop te zien was maar zijn Nederlandse première beleeft op Amazon Prime, deze vragen volledig links liggen. Het is alsof de scenarioschrijvers na een paar scènes alweer vergeten zijn dat ze heel Manhattan op slot hebben laten zetten. De lockdown draagt ook niets bij aan het opsporen van de daders.

Zo laat 21 Bridges wel meer kansen liggen. Onduidelijk blijft bijvoorbeeld of Davis, die bekendstaat als wraaklustig en schietgraag, verandert door zijn confrontatie met de gezochte agentendoders. Zijn persoonlijke traject, als kind van een vermoorde agent, komt nauwelijks uit de verf.

Het scenario stelt behoorlijk teleur, maar verder heeft de film zijn kwaliteiten. Brian Kirk, die afleveringen van televisieseries als Luther en Boardwalk Empire regisseerde, laat in zijn speelfilmdebuut zien dat hij goed raad weet met stemmige, nachtelijke actiescènes. Boseman (Black Panther) is een charismatisch acteur die ook zonder goede dialogen indruk maakt. Daarnaast heeft het iets verfrissends dat 21 Bridges gewoon een bloedserieus, grimmig misdaadverhaal vertelt, zonder bovennatuurlijke helden of andere kunstgrepen – afgezien van al die afgesloten bruggen.

21 Bridges

Misdaadfilm

★★★☆☆