filmrecensie Tigers Are Not Afraid

Verbijsterend Tigers Are Not Afraid is een klein en grimmig meesterwerk ★★★★☆

Tigers Are Not Afraid is een compromisloze film over kinderen en bendegeweld.

filmbeeld Beeld K2 filmbeeld

Het is het snoezigste speelgoedtijgertje denkbaar, zeker nadat het op wonderbaarlijke wijze tot leven is gewekt. Dat parmantige loopje en dat knorachtige gespin: onweerstaanbaar vertederend. En dan springt de tijgerknuffel in Tigers Are Not Afraid in een afvalkoker, bovenop een rottende lijkenhoop. En Estrella, de tienjarige heldin van de film, moet erachteraan.

Een verbijsterende scène. Al komt hij tegen het einde van Tigers Are Not Afraid, nog steeds kun je dan schrikken van het compromisloze pact dat horror, coming of age-drama, fantasy en grimmig realisme in dit kleine Mexicaanse meesterwerk smeden. Eén ding maakt schrijver-regisseur Issa López glashelder: welk onheil ook afkomt op Estrella en haar vrienden, de werkelijke monsters zijn de drugsbendes die Estrella’s stad beheersen.

‘De afgelopen tien jaar zijn er door het geweld in Mexico 160 duizend mensen gestorven en ruim 53 duizend mensen verdwenen’, vertellen de begintitels. ‘Het is niet bekend hoeveel kinderen er alleen zijn achtergebleven.’ Vervolgens klinken meteen de eerste gesproken woorden van de film. ‘We gaan het over sprookjes hebben’, aldus Estrella’s lerares.

Zodoende bakent cineast López zelfverzekerd haar terrein af. De bloederige Mexicaanse realiteit en de sprookjeswereld blijven elkaar spiegelen en bespelen in Tigers Are Not Afraid. Estralla, vol ernst en droefheid vertolkt door debutant Paola Lara, krijgt van haar juf drie krijtjes waarmee ze evenzoveel wensen in vervulling kan laten gaan. Natuurlijk wenst het meisje dat haar lang vermiste moeder terugkeert, en mama lijkt ook daadwerkelijk terug te komen - zij het anders dan gehoopt. Zo gaat dat in sprookjes, zeker wanneer ze zich in de hel van Mexico afspelen.

Weggevlucht van huis sluit Estrella zich aan bij een viertal straatkinderen. Niet dat ze bij hen rust vindt: aanvoerder El Shine (Juan Ramón López) heeft de smartphone van een bendelid gestolen waarop gevoelige informatie over leider El Chino (Tenoch Huerta) staat, en zo raakt Estrella verzeild in een gewelddadig conflict dat haar ook persoonlijk aangaat. Niet voor niets wordt ze overal gevolgd door een bloedspoor, dat kringelend over de grond en de muren steeds zijn weg naar Estrella vindt. Dat bloedspoor is bovendien een wonderbaarlijk, surrealistisch symbool voor Estrella’s onmogelijkheid om aan het geweld te ontsnappen.

Soms mogen López’ piepjonge helden even kind zijn. Maar de rust houdt geen stand, terwijl de leeftijd van de personages nooit garandeert dat ze de film zullen overleven. En zelfs wanneer Tigers Are Not Afraid zich een weg baant naar een toverachtig slotbeeld, blijft het lastig om in dat sprookjeseinde te geloven. Tigers Are Not Afraid is een film die je beduusd en verslagen achterlaat.

Tigers Are Not Afraid

Horror

★★★★☆