VERBANDEN TUSSEN HEDEN EN VERLEDEN

Een houten trekschuit, metalen archiefkasten, een zwijgzame schaapherder: André van Hout en Adri Schrover houden van een ouderwets Nederland...

David Sneek

Met De arm van Jezus lieten ze via archiefbeelden en eigen opnamen demijnen van Limburg en de oude Rotterdamse haven herleven. In hun nieuwefilm Het zwijgen is het de beurt aan Koekange. Een Drents dorpje waar detijd lijkt te hebben stilgestaan, hoewel mobiele telefoons er een redelijkbereik hebben. Victor Dreisen, een Amsterdamse onderzoeker vanvolkscultuur, erft er wat land en een kleine woning. Om dat huisje eenopknapbeurt te geven, heeft hij een aanleiding nodig om naar Drente tegaan.

Hij besluit er de plaatselijke muziek te bestuderen: traditionele zangwaarin de herinnering aan oude gebeurtenissen in stand wordt gehouden -liederen die in de film worden gezongen door de Friese fadozangeres NynkeLaverman.

In een van de liederen wordt een onopgeloste moord beschreven, die opverschillende manieren voortleeft; het is nog altijd een taboe-onderwerpin Koekange, en bovendien lijken er overal echo's van aanwezig. Dieparallellen zijn aanvankelijk het sterke punt van de film. Zoals in De armvan Jezus de reis van een vader en die van een zoon gelijk opgingen, zoworden in Het zwijgen ook voortdurend verrassende en fraaie verbandentussen heden en verleden gevonden.

Ook het dubbellagige moordmysterie is boeiend. Maar de manier waarop deverschillende lijnen ten slotte verward raken, stelt teleur. Zoals ook hetmelodramatische slot het nuchtere begin geen recht doet.

David Sneek

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden