Veilen leuk maken voor een nieuw publiek

Vandaag en morgen houdt het nieuwe Art Europe Auctions kijkdagen voor zijn eerste kunstveiling zondag. De missie: veilen leuk maken voor een nieuw publiek. Het aanbod? Divers.

A Lady in a Beach Chair Beeld Isaac Israels

Terwijl veilinghuizen Sotheby's en Christie's hun activiteiten in Amsterdam de afgelopen jaren hebben beperkt, houdt deze week een nieuwe speler een veiling in de hoofdstad: Art Europe Auctions. Het nieuwe veilinghuis heeft geen vaste veilingzaal en wil continentaal Europa bedienen vanuit een kantoor in Den Haag.

De eerste veiling vindt zondag plaats op de industriële locatie Loods 6 in Amsterdam. Aangeboden worden onder meer een zeefdruk van Warhol, een art-decolamp, een mammoetslagtand uit het pleistoceen en een 19de-eeuws strandgezicht van Isaac Israëls. De 190 stukken van deze veiling zijn nogal divers, om een indruk te geven van wat het nieuwe veilinghuis te bieden heeft.

'Zo'n spannende locatie past bij onze missie om de veiling leuk te maken voor een nieuw publiek. Per veiling zullen we een geschikte plek zoeken', legt Roderick Preys uit. Zijn compagnon en algemeen directeur Peter Paul Guthman heeft twintig jaar ervaring opgedaan bij veilinghuis Sotheby's, onder meer als directeur in Amsterdam en in Genève. Guthman en Preys kennen elkaar uit hun studietijd in Groningen. Preys heeft gewerkt als vermogensbeheerder. Hij hoopt die cliënten nu ook kunst te kunnen verkopen.

Campbell's Soup I Beeld Andy Warhol

Internationale markt

Olav Velthuis, hoofddocent culturele sociologie aan de Universiteit van Amsterdam en kunstmarktexpert, is niet verbaasd over de nieuwe speler: 'Ik geloof best dat zoiets kan werken. Voor Sotheby's en Christie's is Nederland niet zo interessant, zeker niet op het gebied van moderne en hedendaagse kunst, waar je internationaal juist groei ziet. Omdat zij zich wat hebben teruggetrokken, ontstaat ruimte voor lokale veilinghuizen en voor nieuwkomers.'

Art Europe zal zich zich niet afhankelijk maken van de Nederlandse markt, verwachten de oprichters. Er kan online worden geboden, telefonisch en op voorhand. 'Er is al interesse uit China', zegt Guthman. 'En uit Japan', vult Preys aan. Door stukken op internationale websites aan te bieden , vergroten ze hun bereik. 'Als je nu een Warhol zoekt, kom je bij ons uit', legt Guthman uit.

Stoel Blo Void I Beeld Ron Arad

Winnen van vertrouwen

Velthuis vermoedt dat de grootste uitdaging voor het jonge veilinghuis het winnen van vertrouwen is: 'Voor je op een Warhol biedt, wil je zeker weten dat die echt is. Bij Christie's kun je vertrouwen op een traditie van 250 jaar.' Guthman en Preys hebben experts aangetrokken die zich bij de grote veilinghuizen hebben ontwikkeld. 'Het is een mensenbusiness', zegt Guthman, 'we kennen alle verkopers persoonlijk, deze kunst komt uit ons eigen netwerk.'

Velthuis bevestigt dat die persoonlijke toets van groot belang is: 'Veilinghuizen moeten hun klanten continu in de watten leggen. In Amerika heb je grote veilinghuizen die voor hun klanten weten te regelen dat hun kinderen bij topuniversiteiten worden toegelaten.' Zo ver gaat het in Nederland niet. Maar bij de eerste veiling van Art Europe Auctions is wel kinderopvang. 'Ik ken iemand die anders niet had kunnen komen', zegt Preys.

Kijkdagen: 11 en 12/12 van 10.00-17.00 uur, Loods 6, Amsterdam.
Veiling: 13/12, 14.30 uur, aldaar.

Nieuw! Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden