Veelbelovend Joost dicht bij einde

Hoofdkantoor van online-tv-dienst gesloten, alleen kantoor in New York nog bemand...

Van onze verslaggever Wouter Keuning

Amsterdam Met veel bombarie werd in 2007 de online-tv-dienst Joost (Juiced) gelanceerd. Op internet heette het bij vriend en vijand al snel de dienst te zijn die met zijn tweehonderd medewerkers de hegemonie van Youtube zou breken. Dat Kazaa- en Skype-oprichters Niklas Zennström en Janus Friis aan de wieg van de dienst stonden, droeg daar bepaald aan bij. Maar het succes bleef deze keer uit. Zonder dat het bedrijf dat zelf meldde, werd dinsdag het hoofdkantoor in Leiden opgedoekt. Daarmee komt zo goed als zeker een einde aan wat eens zo veelbelovend begon.

De sluiting van het hoofdkantoor volgde op de sluiting van het kantoor in Londen, in oktober, na het faillissement van de Britse dochter van het bedrijf. De curator liet toen weten dat het bedrijf onvoldoende marktaandeel had weten te verkrijgen ‘in de internetvideo-industrie’. Na de sluiting van het kantoor in Leiden is alleen de vestiging in New York nog bemand, maar daar was woensdag niemand voor een reactie bereikbaar. Of het bedrijf zijn activiteiten in de Verenigde Staten doorzet, is onbekend. Bij Joost werkten nog enkele tientallen mensen.

De veelbelovende start van Joost vond plaats in 2007. Joost zou online hoge kwaliteit televisie leveren, gecombineerd met internetfuncties zoals een chatdienst en goede zoekmogelijkheden. CBS en Viacom investeerden 35 miljoen euro in het project.

Het grote geloof in Joost stoelde niet alleen op de namen van zijn oprichters. Net als bij Kazaa maakte Joost gebruik van zogenaamde peer-to-peer technologie; in plaats van filmpjes van een centrale server te downloaden, werden de beelden weggehaald bij alle Joostgebruikers. Bij drukte (veel gelijktijdig gebruik), zou de snelheid dus toenemen in plaats van afnemen, zoals bij een concurrent als Youtube. Bovendien hoefde Joost dankzij deze techniek niet enorm te investeren in bandbreedte.

Met grote aantallen gebruikers zou ook het geld van adverteerders naar Zennström en Friis stromen, voorspelde de eerste in 2007 nog in Volkskrant Banen. ‘Het verschilt weinig van de manier waarop Google of Yahoo geld verdienen. Je biedt een aantrekkelijke dienst, laat je gebruikersdienst heel snel groeien en vervolgens zorg je ervoor dat je gebruikers betalende klanten worden’, aldus Zennström. Uiteindelijk zou alle content van Joost op televisies te zien moeten zijn.

De praktijk bleek weerbarstiger. Onder meer door het blijvend beperkte aanbod op de site en de opkomst van streaming video, liep Joost al snel ver achter op de concurrentie.

Op zijn top had de dienst maandelijks 1 miljoen gebruikers in de VS en 1,2 miljoen daarbuiten. Ter vergelijking: Youtube heeft er maandelijks 100 miljoen en zelfs Hulu, dat eind 2007 werd gelanceerd, zit al boven de 25 miljoen gebruikers per maand. Ook een strategische ‘herijking’ eerder dit jaar (Joost werd verkoper van videoplatforms aan mediabedrijven) mocht niet meer baten.

De stuiptrekkingen van Joost laten ook zien hoe moeizaam het huwelijk tussen televisie en internet voorlopig nog is, vanuit zakelijk perspectief.

Volgens voorspellingen van onderzoeksbureau iSuppli worden er in 2013 wereldwijd weliswaar 87 miljoen televisies met internetaansluiting verkocht, maar welke partijen daar, op welke manier geld aan gaan verdienen (en of dat überhaupt zal lukken) is nog volstrekt onduidelijk.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden