Veel verwarring, maar zeker geen drama

De Duitse komedie Kebab Connection maakt op vrolijke wijze duidelijk hoe jonge Turken zich bewegen tussen Duitse gewoonten en Turkse tradities....

Voor de Duitse regisseur Anna Saul was het duidelijk. Kebab Connection, zijn film over een multiculturele relatie, moest een komedie zijn. Een film met een bevrijdende lach. ‘Ik weet dat optimisme over de toekomst van de maatschappij steeds moeilijker ligt, maar ik weiger te capituleren: er is meer sprake van verwarring dan van drama, naar mijn idee.’

De Berlijner Saul is kort in Nederland om over zijn hitkomedie te praten, die aansluit bij eerdere multiculti-successen als Jalla! Jalla!, My Big Fat Greek Wedding, Bend it Like Beckham, Shouf shouf habibi! en Het schnitzelparadijs – films die de integratieproblematiek moeiteloos omvormen tot een multiculti-festijn, met culturele verschillen als de basis voor een comedy of errors.

Het scenario van Kebab Connection is geschreven door de Duits-Turkse regisseur Fatih Akin, van Gouden Beer-winnaar Gegen die Wand.

Saul: ‘Fatih wilde laten zien dat het niet allemaal kommer en kwel is. Dit scenario wil een vrolijke variant zijn op de botsing tussen autochtonen en allochtonen. Het is de hoogste tijd minder zwaar over dit soort onderwerpen te praten. De Turken zijn inmiddels meer dan dertig jaar in Duitsland.’

Het is gezond elkaar te bestoken met grappen, stelt Saul. ‘Grappen die het wederzijdse onbegrip en de ruimte tussen de culturen zichtbaar maken. Als je daartoe in staat bent, zal het begrip voor elkaar alleen maar toenemen.’

In Kebab Connection is een grote rol weggelegd voor een Turkse vader. Hij zet zijn zoon het huis uit wanneer blijkt dat die een Duits meisje zwanger heeft gemaakt. ‘De vader is cruciaal. Zijn probleem is de motor van de film. Dat probleem bestaat eruit dat de vader eens heeft gedroomd in Duitsland geld te verdienen om daarna thuis in Turkije echt gelukkig te worden.’ Van die terugkeer is nooit iets gekomen. ‘Dus probeert hij op krampachtige wijze zijn familie bij elkaar te houden, om in Duitsland zijn eigen Turkije te stichten. Die illusie wordt knalhard verstoord als zijn zoon bij een Duitse een kind verwekt. Dan beseft hij dat zijn nakomelingen meer Duits dan Turks zullen zijn.’

De nieuwe generatie Turkse Duitsers, mensen zoals hoofdpersoon Ibo, is nu tussen de 20 en 35 jaar oud. ‘Zij hebben een eigen culturele identiteit. Zij zijn geen Duitsers of Nederlanders, maar ook geen Turken. Ze hebben hun eigen smaak. Hun eigen films, hun eigen kledingcodes, hun eigen taal. De Teilassimilierten noemen we ze in Duitsland. En ik kan zeggen: ze zijn echt cool. Voor die generatie is Kebab Connection vooral bedoeld. Voor de mensen die aan de dogma’s voorbij zijn.’

Na het uitbrengen van de film kwamen er in Duitsland weinig reacties op de inhoud. Dat was wel het geval bij Gegen die Wand, die commentatoren en columnisten inspireerde tot beschouwingen over de integratieproblematiek. ‘Dat is misschien wel het lot van de komedie’, denkt Saul. ‘Het is een gegeven dat komedies minder serieus worden genomen dan tragedies. Kijk maar naar de Oscars. Een acteur die een invalide speelt, zit geramd. Bill Murray kan ernaar fluiten, hoe goed hij ook is en hoe somber zijn personage ook mag zijn.’

Aan de andere kant: Saul is er ook wel verheugd over dat zijn film niet in de hoek van de multiculturele debatten terecht is gekomen. ‘De discussie in de media bevalt me helemaal niet. Het is ergerniswekkend hoe moslims op één hoop worden gegooid met radicale islamieten. Het stemt me treurig dat hele bevolkingsgroepen door weldenkende mensen zomaar opzij worden gezet.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden