Veel seks, weinig liefde in Love

Sinds zijn debuut zorgt Gaspar Noé altijd voor rumoer. Dat Love volop geslachtsverkeer toont, is geen verrassing. Het nadeel is dat er verder zo weinig gebeurt. De acteurs zijn te beperkt, het scenario te lomp voor een sterk liefdesverhaal.

Still uit Love. Beeld .

'Wat is het beste in het leven?', vraagt filmstudent Murphy aan een meisje dat hij tegenkomt op een feest. 'Liefde', antwoordt ze. 'En daarna? Seks. Precies. Dáár wil ik dus een film over maken.'

Murphy, wiens kamer in Parijs volhangt met filmposters, snapt niet waarom filmmakers zich zelden wagen aan wat hij 'emotionele seks' noemt: niet de functionele, geacteerde seks uit romantische drama's, ook geen porno, maar seks met liefde, onverbloemd getoond met alle lichaamssappen die erbij horen. 'Ik wil films maken uit bloed, tranen en sperma', verkondigt hij. 'Dat is toch de essentie van het leven?'

Handig hoe Murphy precies de drijfveer van regisseur Gaspar Noé verwoordt voor het maken van Love, zijn film over liefde met echte seks in 3D. Noé zorgt vanaf zijn sterke speelfilmdebuut Seul contre tous (1998) altijd voor rumoer, dus dat Love niet kinderachtig is in het tonen van geslachtsverkeer, viel te verwachten. Vanaf de openingsscène neukt Murphy erop los.

'Pornografie verveelt me snel'

Love, de nieuwste film van shockfilmer Gaspar Noé, is een 3D-drama vol expliciete seks zoals we die volgens hem niet eerder in films zagen: behoorlijk alledaags. Bor Beekman sprak de maker.

Te lomp

Het nadeel van al die seks is dat er verder zo weinig gebeurt. Noé probeert een tragisch liefdesverhaal te vertellen, maar in het tonen van liefde schiet hij tekort: de acteurs zijn te beperkt, het scenario te lomp. Murphy's verliefdheid heeft meer weg van hitsige bezitsdrang. Naar de beweegredenen van de meisjes in zijn leven blijft het gissen.

De bloedserieuze toon en het egoïstische gedrag van Murphy, die zwelgt in zelfmedelijden, maken het er niet beter op. Toch heeft Love ook zijn kwaliteiten. Noé weet als geen ander hoe hij met visuele bravoure het publiek kan hypnotiseren. Net als in de uitgerekte drugstrip Enter the Void leiden camerawerk, muziek en montage tot een bedwelmend geheel. Het maakt dat Love soms heel even over meer lijkt te gaan dan het liefdesleven van een niet bijster interessante jongen.

Love. Drama. Regie Gaspar Noé. Met Karl Glusman, Aomi Muyock, Klara Kristin 130 min., in 13 zalen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden