Veel mooi gemaakte kostuums, weinig spektakel

Ooit leken mode en extravagantie synoniem, maar nu de rijke consument vooral geïnteresseerd is in luxe in plaats van in uitgesproken design, dreigt mode wel wat saai en braaf te worden....

De kleren die Givenchy op maandagmiddag in het spectaculair mooie stadhuis van Parijs liet zien waren best mooi van silhouet, maar ontzettend voor de hand liggend. Een trenchcoat, een tuxedo, een kasjmier V-halstrui, en bijna alles in grijs of zwart. Perfecte bankierskleren. Ook totaal klassiek was de collectie van Yves Saint Laurent, die tegenwoordig door de gesoigneerde Italiaan Stefano Pilati wordt ontworpen. Prachtige kleren, zeker, met brede, horizontale schouders en jasjes die perfect om het lichaam vallen. Pilati leefde zich uit in super-de-luxe stoffen in verzadigde kleuren zoals paars en groen, maar je kreeg wel het idee dat de marketingafdeling hem had gebriefd: geen artistieke experimenten a.u.b..

Modehuizen zitten nog steeds in economisch zwaar weer en geen enkel groot merk waagt een misstap; de markt regeert. Dat was ook de reden dat ontwerper Helmut Lang vorige week bij zijn eigen modehuis opstapte. Hij verkocht een paar jaar geleden zijn aandelen aan de Prada groep, niet wetend dat hij iets te veel commerciële compromissen zou moeten doen. De aftocht van de bejubelde Lang, en het identieke vertrek van Jil Sander bij haar eigen merk, is hét schandaal van de modewereld.

Weinig ontwerpers durven hun nek dus nog ver uit te steken. Je mag hopen dat het een tijdelijke trend is. Natuurlijk leek een show zoals die van John Galliano, op vrijdagavond, een totaal extravagante vertoning, met mannen op gigantische moonboots en in enorme piratenjassen, maar dat spektakel was toch vooral een aantrekkelijk vehikel om het populaire herenondergoed van Galliano te promoten, want die hempjes, slips en jock-straps met krantenpagina-dessin zijn de kaskraker ; komende winter behalve in wit ook in legergroen te koop.

Bij Louis Vuitton liet ontwerper Marc Jacobs uiteraard ook een puissant rijke collectie zien, met veel corduroy, leer en bont. De crux van de mannenmode van Vuitton is dat het een synergie van uitersten is: werkmanskleren zoals tuinbroek, overall en timmermansbroek, uitgevoerd in corpsballenkwaliteit.

De enkeling die z'n nek uitsteekt valt dit jaar des te beter op. De jonge Engelsman Kim Jones liet een totaal eigen stijlbeeld zien, van jonge jochies in lila en mintgroen, met sportieve ballonbroeken en volumineuze jasjes; moderne straatmode gemixt met het futurisme van de ooit geniale Pierre Cardin. En ook als vanouds geweldig was de Duitser Bernhard Willhelm: hysterische Senegalese gewaden met veel goudopdruk. Hij was de enige die een niet-westers geluid liet horen in de verder intens keurige mannenmode.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden