‘Veel moeilijker dan nee zeggen is afzeggen’

Na gezondheidsklachten treedt de tenor weer op. ‘Een zanger zingt met zijn hele lichaam.’..

‘Er hoeft maar een breukje te zitten in een tenorzanger, of haha, de stem gaat eraan.’ Dat zegt Rolando Villazón, een tenor die kan terugzien op een jeugd als aankomend priester in Mexico-stad, gevolgd door een zangopleiding en een zeldzaam eclatant begin van een operacarrière.

Waarna hij een zodanige breuk in de eigen gezondheid moest constateren, dat hij begin vorig jaar besloot al zijn optredens tot 2008 af te zeggen, en verder minstens anderhalf jaar geen rollen meer aan te nemen die hij nog niet op het repertoire had. ‘Een zanger zingt met zijn hele lichaam’, doceert hij blijmoedig.

Dat vindt de Nederlandse Opera ook, al waren de directeuren Lodder en Audi minder opgewekt toen ze Villazóns afmelding incasseerden voor hun nieuwe productie van Verdi’s Un ballo in maschera. De bedoeling was dat de 36-jarige Mexicaan, vier jaar na zijn verbluffende Amsterdamse debuut in Verdi’s Don Carlo onder leiding van Riccardo Chailly, in april de partij van graaf Riccardo voor zijn rekening zou nemen. Opnieuw een historisch roldebuut – was de verwachting.

Dat is iets anders dan de ariaconcerten met het Rotterdams Philharmonisch Orkest waarmee Villazón morgen en op 2 april liefhebbers van de stemkunst in het Amsterdamse Muziektheater hoopt te compenseren.

Villazón, die de harige pij over de blote bast en het knielen voor de crucifix pas vaarwel zei toen de abt hem na een feestconcert voorhield dat hij het verkeerde beroep had gekozen, is een tenor van het lyrische stemtype. Maar ook in de ‘dramatischer’ partij van Don Carlo viel hij op. Met zijn klaroenachtige trefzekerheid en rijkdom aan nuances veegde hij de vloer aan met elk vooroordeel omtrent tenorale ijdelheid.

In de grote operahuizen van München, Parijs, Berlijn en New York was hij al geen onbekende meer. Het Londense Covent Garden kwam er bij, en een Traviata met de sopraan Anna Netrebko in de Salzburger Festspiele (trefwoord: ‘neues Traumpaar’). Concerten in Tokyo, nieuwe dream couple-verrichtingen met Netrebko in New York en elders, en een reeks spectaculaire cd-opnamen. En toen zei de stem: dat trek ik niet meer.

En daar zit Villazón dan, vier jaar nadat hij bezwoer: ‘Na deze Don Carlo drie jaar geen Don Carlo meer.’

‘Daar heb ik me aan gehouden’, zegt Villazón, heftig stelling nemend tegen het clichébeeld van de zanger-in-opkomst-die-geen-nee-kan-zeggen. ‘Ik ben moe van die ongelooflijk diepe nee-filosofie. Ik heb honderd maal nee gezegd, ook tegen grote dirigenten. Tegen een Pagliacci of een La forza del destino zeg ik makkelijk nee. Veel moeilijker is het nee te zeggen tegen rollen die je gewoon aankunt, maar die niet op je kalender passen wanneer je rust voor jezelf had gepland.’

In Salzburg werd razend gereageerd: weer een afzeggende stertenor. Villazón: ‘Veel moeilijker dan nee zeggen is afzeggen. Ik ben nooit een afzegger geweest. Mijn agenda zat goed in elkaar – en toen kwamen de platen erbij, de promotours, extra voorbereiding, extra concerten.’

En tussendoor maar heen en weer vliegen, van het podium naar vrouw en zoontjes in Mexico. ‘Eind 2006 was ik om de drie dagen verkouden. Dat werd afzeggen, weer beginnen, afzeggen, weer beginnen. Het zingen werd een struggle, en zo wil ik niet zingen. Een karakter kun je alleen neerzetten als je niet aan zingen denkt.’

Zijn psycho-analyticus heeft hij nog altijd vier keer per week aan de lijn voor een telefonische sessie, om spoken uit zijn hersenpan te verjagen en operakarakters te doorgronden.

Zijn volgende rollen: Don Carlo, komend voorjaar in Londen, en Romeo in Gounods Roméo et Juliette in Salzburg.

Daar is het voor de verandering de Traumpaar-wederhelft Anna Netrebko die heeft afgezegd. Villazón: ‘Zwangerschapsverlof. Die zal in augustus een buik hebben en dat kan niet – dat Romeo aan komt zetten en zegt: Hé, iemand is me voor geweest.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden