Veel kunst voor boven de bank op 14de KunstRAI

Misschien dat bezoekers van de KunstRAI dinsdagavond laat, toen de drank rijkelijk gevloeid had, wél durfden wat nuchtere bezoekers voor hen niet durfden....

Van onze verslaggeefster

Lucette ter Borg

AMSTERDAM

Torch hoort samen met Cokkie Snoei en Lumen Travo tot de weinige galeries die op de veertiende editie van de KunstRAI gekozen hebben voor ongemakkelijk te verhandelen kunst: ongemakkelijk vanwege formaat, invalshoek (ras en seks!) of gebruikt materiaal (panty's, bij Madeleine Berkhemer). Want bijna alle andere in de RAI verzamelde kunsthandelaren, en zelfs avantgardistische galeries als Welters, De Expeditie en Bloom, brengen dit jaar schilderijen, foto's en sculpturen van huiskamerformaat, kunst die haar populariteit al op internationale beurzen in Bazel en Keulen bewezen heeft, kunst die niet te controversieel en vooral niet te experimenteel is.

Stedelijk Museum-directeur Rudi Fuchs mag dan op het door Anton Beeke ontworpen affiche van de KunstRAI poseren als symbool van kwetsbare kunst - met zijn in lappen gewikkelde en met tomatenketchup besmeurde gezicht verwijst hij naar het vorig jaar beschadigde schilderij Cathedra van Barnett Newman -, op de KunstRAI gaat het in werkelijkheid helemaal niet om kwetsbaarheid of fragiliteit, maar om verkoopbaarheid, om geld en guldens.

Dus brengt Bloom fijn geschilderde, pastelkleurige doeken van Kiki Lamers en 'onschuldig' werk van Arno Nollen - niet zoiets ongegeneerd pornografisch als hij onlangs in De Appel in Amsterdam liet zien. Zo brengt De Expeditie, die in Bazel met de conceptuele Fransje Killaars en Albert van Westing stond, nu in Amsterdam prachtige, maar zeer historiserende schilderijtjes van Wim Janssen. En brengt Flatland een serie portretten van fotografe Désirée Dolron, van wie onlangs ook in het Groninger Museum werk te zien was.

Iedere onregelmatige galeriebezoeker van het afgelopen jaar heeft meer verrassingen onder ogen gehad, dan de hele KunstRAI nu biedt. En dus is deze, voor het zevende jaar onder regie van Erik Hermida staande beurs teleurstellend.

Honderdvijftig handelaren en galeries zijn in de Parkhal verenigd. Traditioneel zijn de in hedendaagse kunst gespecialiseerde galeries in het 'Art Amsterdam'-paviljoen te vinden, dat eigenlijk geen paviljoen is maar een rij identiek grote standjes. De goeddeels in realistische kunst en klassiek modernen grossierende handelaren bevinden zich aan de zuidzijde van de hal in de grote stands. Daar is de prijs per vierkante meter 195 gulden, wat weinig is in vergelijking tot de beurzen in Maastricht, Keulen en Bazel. Daar vind je verfijnde, late gouaches van Chagall (bij kunsthandel Frans Jacobs, voor 545 duizend en 595 duizend gulden), altijd fleurige mensbeeldjes van Niki de St Phalle (bij Delaive) en een plat 'Mondriaan revisited'-schilderij van Rob Scholte (bij Jaski Art, voor 30 duizend gulden).

Er is weer de 'speciale expositie', die dit jaar op initiatief van vooral Rob Malasch van galerie Serieuze Zaken is gewijd aan jonge Chinese schilders, die de afgelopen jaren overal behalve in Nederland zijn doorgebroken. En natuurlijk is Peter Klashorst er weer, het 'schildersbeest' met zijn live schildersact. Zelfs de instelling dit jaar van een nieuwe prijs voor jonge kunstenaars kan niet verbloemen dat het allang niet meer wild en woest toegaat op de KunstRAI.

Ook voor deze award - een aanmoedigingsprijs van 15 duizend gulden, beschikbaar gesteld door een sigarettenimporteur - geldt dat de tien genomineerde kunstenaars bijna allemaal hun sporen in het vak al hebben verdiend. Michael Raedecker heeft tal van tentoonstellingen gehad in galeries en in aan musea verwante instellingen; Tim Ayres is evenmin een onbekende en Yvonne Dröge Wendel al helemaal niet. Zij kreeg gisteren uit handen van burgemeester Patijn van Amsterdam de prijs voor een muziekmakend, bemand vloersculptuur. Dat de jury - bestaande uit de drie stadsconservatoren Leontine Coeleweij, Leo Delfgaauw en Arno van Roosmalen - onbekende kunstenaars als de tekenfanaat Marc Nagtzaam en de 'sexy' Lidy Jacobs negeerden, zegt minder over de kwaliteit van het werk van deze twee, dan die van de KunstRAI. De tijd dat je 'er' geweest moet zijn om mee te kunnen praten, is voorbij.

KunstRAI, Rai, Amsterdam. T/m 28 juni, 11-19u, do tot 22u. Toegang *20,-

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden