Veel klachten na test NL-Alert

Een landelijke test met NL-Alert, een systeem waarbij de overheid burgers kan waarschuwen op mobiele telefoons, lijkt vandaag niet helemaal vlekkeloos te zijn verlopen. Veel mensen melden via Twitter dat zij het controlebericht niet of te laat hebben ontvangen.

Beeld anp

Het ministerie van Veiligheid en Justitie kan nog niet zeggen of de test al dan niet geslaagd is. 'Wij kunnen niet meteen zien of het bericht bij iedereen is aangekomen', legt woordvoerder Lodewijk Hekking uit. 'Daarvoor zullen we de komende weken marktonderzoek moeten doen. Wat we wel weten is dat het bericht succesvol is verzonden. Het is aangekomen bij alle zendmasten.'

Ingesteld
De klachten op Twitter zijn volgens Hekking mogelijk te verklaren doordat mensen bijvoorbeeld hun iPhone nog niet hebben ingesteld. 'Daarnaast kan het zijn dat sommige mensen tijdelijk geen bereik hebben. Maar een definitief oordeel over het slagen van de test zal dus nog enkele weken op zich laten wachten.'

De test werd maandag om 12 uur, tegelijkertijd met het afgaan van de maandelijkse sirenes, verzonden naar ongeveer 4 miljoen mensen. Op de site van Nederland Veilig staat aangegeven hoe mensen hun telefoon kunnen instellen.

NL-Alert werd bijna een jaar geleden landelijk ingevoerd. Het systeem is tot nu toe twee keer ingezet: bij een brand in Tolbert in december vorig jaar en bij een brand in Meppel in januari van dit jaar. De alarmberichten worden door de overheid verspreid onder mensen uit de directe omgeving van een ramp of ernstig incident, om hen van de noodsituatie op de hoogte te brengen en hen te informeren over wat ze het beste kunnen doen.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden