Veel kinderen vertrouwen volledig op media

AMSTERDAM (ANP) - Veel kinderen (71 procent) tussen de 8 en 13 jaar hebben onvoldoende kennis over hoe de media functioneren en nemen elke mediaboodschap voor waar aan. Dat blijkt uit een onderzoek van het kenniscentrum Reklame Rakkers in samenwerking met de de Radboud Universiteit Nijmegen.

De onderzoekers interviewden in een eerste fase 159 kinderen, met veertien kinderen werd later dieper ingegaan op de materie.

De onderzoeksconclusies zijn in lijn met eerdere onderzoeken. Het kenniscentrum is daarom opnieuw van mening dat kinderen moet worden aangeleerd wat waar is en wat niet in media-uitingen. Reklame Rakkers richt zich op het ontwikkelen van educatieve diensten die een bijdrage leveren aan verbetering van het bewustzijn over kinderen, media en commercie.

Onderscheid maken

Vanaf een jaar of 12 slagen kinderen er pas in om onderscheid te maken tussen reclame en andere mediaboodschappen. Echter ook op uitingen die geen reclameboodschappen zijn valt nog wat af te dingen. Mediaproducenten maken zelf bewuste of onbewuste keuzes en dat beseffen kinderen zich niet voldoende. ,,Televisie lijkt de hele realiteit te tonen, maar brengt slechts een selectief gedeelte van de realiteit in beeld. Het blijkt dat 63 procent van de kinderen dit onvoldoende beseft'', staat in het onderzoek.

Kinderen realiseren zich ook de invloed van economische factoren niet goed, concluderen de onderzoekers. Van de respondenten beseft 85 procent zich niet genoeg dat de media-industrie wordt geleid door een winstmotief. ,,Zij beseffen niet dat vooral mediaboodschappen die een groot publiek trekken, worden geproduceerd.''

Zie ook: Website Reklame Rakkers

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden