REPORTAGEFilmfestival Venetië

Vanessa Kirby (prinses Margaret uit The Crown) maakt furore in Venetië

Vanessa Kirby op de rode loper voor de vertoning van de film Pieces of a Woman op het Filmfestival van Venetië. Beeld Getty

Kirby speelt in twee competitiefilms op het festival, dat dit jaar de editie van de vrouwen mag worden genoemd. 

‘Ik vind het gewéldig om Vanessa’s moeder te zijn!’, klinkt plots de fraai geschaafde en breekbare stem van Ellen Burstyn door het festivalpaleis in Venetië, enigszins uit het niets. ‘Dat wilde ik even zeggen.’

De virusrestricties en haar hoge leeftijd belemmerden haar reis naar het Lido-eiland, maar de 87-jarige Amerikaanse actrice uit jarenzeventigklassiekers als The Last Picture Show en The Exorcist is desalniettemin aanwezig op de 77ste festivaleditie. Live videobellend vanuit haar appartement in New York verkondigt ze tijdens de persconferentie voor Pieces of a Woman haar liefde voor haar jongere co-actrice, Vanessa Kirby. 

De 32-jarige Britse is wel fysiek aanwezig en gaat tot vreugde van de paparazzi in vol ornaat over de rode loper, achter een covid-muur, dat wel. En een dag later nog eens. Twee opvallende rollen speelt Kirby, in twee enthousiast ontvangen competitiefilms: als vrouw die haar baby verliest in Pieces of a Woman (met Burstyn als moeder), en als een van de twee buurvrouwen die vastzitten in een moeizaam huwelijk in het 19de-eeuwse pioniersdrama The World to Come.

Kirby is al jaren een gevierd toneelactrice, en werd met haar rollen in The Crown (als prinses Margaret) en Mission Impossible (als de wapenhandelaar White Widow) bekend bij het internationale publiek. Maar ook weer niet zó bekend, ondervond Kornél Mundruczó, de Hongaarse cineast van de meesterlijke film White God, uit 2014, waarin honden in opstand komen. Toen hij Kirby koos voor Pieces of a Woman (of zij hem, nadat ze het script had gelezen stapte de Britse subiet op het vliegtuig voor een onderhoud in Boedapest), moest het budget van de film prompt naar beneden worden bijgesteld. Kirby was geen grote naam, geen Portman of Johansson. Nóg niet.

Kirby is een ‘sensatie in Venetië’, signaleerde ook The Hollywood Reporter afgelopen weekend al, in een artikel waarin de Oscarkansen van haar nieuwe films werden gewogen. Zonder zo’n voorspelling in een Amerikaanse filmvakblad is het Italiaanse festival, al enige tijd hét lanceerplatform voor Oscartriomf, eenvoudigweg niet compleet. Pieces of a Woman en The World to Come liggen mogelijk lastig bij de Oscarstemmers, remt The Hollywood Reporter het eigen enthousiasme, want de eerste titel is wel heel ‘duister’, en de tweede ‘langzaam opgebouwd’ – zonden in de hedendaagse Amerikaanse filmindustrie.

Vanessa Kirby als prinses Margaret in de tv-serie The Crown. Beeld Netflix

Mundruczó filmde de bevalling van Kirby’s personage in het rouwdrama Pieces of a Woman in één ononderbroken opname, ‘vanaf het moment dat haar water breekt’. 25 indringende minuten, vastgelegd met een zwevende camera, die pendelt tussen de in trance verkerende moeder, haar goedbedoelende echtgenoot (Shia LaBeouf) en een verloskundige – het is geen reclame voor thuisbevallers. ‘Eigenlijk duurt deze bevalling zo’n acht uur’, zegt de 45-jarige cineast. ‘Maar we rekken de filmtijd in die scène. Dat is compleet nep, maar het vóélt juist als een echte ervaring. Zo ononderbroken filmen kan ook alleen met heel goede acteurs.’ Hij vergelijkt Kirby met de jongere Catherine Deneuve en Hanna Schygulla, bekend uit het werk van Rainer Werner Fassbinder. ‘Actrices met sterke persoonlijkheden, die ook in hun stilten een heel verhaal kunnen leggen.’

De cineast van The World to Come is de Noorse Mona Fastvold (39). In haar bekwaam geregisseerde film toont ze de aperte emotionele armoe in de levens van Tally en Abigail. De twee Amerikaanse plattelandsvrouwen, die zijn ingesnoerd door de nukken van de tijd, bieden elkaar heimelijk troost. ‘Het is een film in codetaal’, zegt Fastvold, die eerder onder meer de scripts schreef voor haar regisserende echtgenoot Brady Corbet (Childhood of a Leader, Vox Lux). ‘Wat de vrouwelijke personages in mijn film tegen elkaar zeggen, durven of kunnen ze niet hardop zeggen.’

Mona Fastvold, Adelaide James Fastvold Corbet en Brady Corbet.Beeld WireImage

Katherine Waterston (40), actrice en vertelstem in The World to Come, als Abigail: ‘Ze zijn voor elkaar een reddingsboei. Het is niet liefde op het eerste gezicht, het is léven op het eerste gezicht. Het is niet zoals nu, met onze levens, waarvan we dan hopen dat onze carrières interessant zullen zijn, dat we diepgaande vriendschappen aangaan en hopelijk ook wat grote liefdes. Dat kleine beetje, zo begrensde contact is alles wat die vrouwen hadden.’

De mannelijke steracteurs, LaBeouf in Pieces of a Woman en Casey Affleck in The World to Come, zijn beiden thuisgebleven in de Verenigde Staten. Ook daardoor gaat er in Venetië meer aandacht uit naar de vrouwelijke cast. Maar Kirby wil ze niet vergeten. ‘Je hebt ook geweldige mannelijke acteurs nodig om verhalen over vrouwen te vertellen.’ 

Bekroont Blanchett een vrouw?

Als je halverwege een stempel op de 77ste aflevering van het festival zou zetten, dan is dit de vrouweneditie. Met meer vrouwelijke regisseurs dan ooit tevoren; acht in een hoofdcompetitie van achttien titels, en ook veel films over vrouwen. Zaterdag wordt bekend of juryvoorzitter Cate Blanchett (tien jaar nadat Sofia Coppola de Gouden Leeuw won voor Somewhere, als vierde vrouw ooit) weer eens een film van een vrouwelijke regisseur bekroont met de Gouden Leeuw.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden