Profiel

Van Spice Girl tot fashion queen

Ontwerpster Victoria Beckham

Veertien jaar na de Spice Girls staat Victoria Beckham aan het hoofd van een goedlopend designermerk. Dat verrassend genoeg nog goede kritieken krijgt ook. Hoe is het zover gekomen?

Victoria Beckham Beeld getty

Victoria Beckham (40) heeft haar minirokken, hotpants en extensions net op tijd verruild voor knielange designerjurken en chique pumps met - dat dan weer wel - torenhoge hakken. Wie nu een foto van Beckham bekijkt, ziet geen ordinaire geblondeerde verschijning met een paar flinke nepborsten, maar een stijlvolle dame met donkere haren. Van fake naar fashion, zeg maar.

Beckham werd op haar 18de wereldberoemd als een van de vijf Spice Girls, de meidengroep die tussen 1996 en 2000 meer dan tien hits scoorde. Vanwege haar liefde voor designerkleding, dure restaurants en ander chic spul kreeg ze de bijnaam Posh Spice. Toen de Spice Girls in 2000 stopten, ging Beckham, die als kind al droomde van aan carrière als popster, alleen verder. Direct na het floppen van haar laatste solo-album besloot ze te stoppen met haar muziekcarrière en de mode in te gaan.

Niet dat ze nog had hoeven werken. Ze was immers net getrouwd met stervoetballer David Beckham en kon jaren voort op het geld dat ze met de Spice Girls had verdiend. Vorig jaar werd het vermogen van de Beckhams, die in 2007 hun huis in Sawbridgeworth in Engeland - ook wel Beckingham Palace genoemd - verruilden voor een villa in Los Angeles, geschat op 240 miljoen euro. Maar niets doen, dat is niets voor Beckham. En, zegt ze steevast in interviews, ze had altijd al iets met mode.

Van Spice Girl... Beeld Redferns
...tot stijlicoon. Beeld WireImage

Natuurlijk heeft ze bij haar entree in de mode profijt gehad van haar bekendheid. Ze heeft nooit geld in dure marketingcampagnes hoeven steken, want aandacht kreeg ze toch wel; in Engeland geniet Victoria Caroline Adams uit Harlow een haast koninklijke status, zo bekend is ze. Maar die bekendheid heeft ook nadelen. Vooral in de mode-industrie heeft ze veel vooroordelen moeten overwinnen. Want Beckham, dat was toch die nogal ordinaire Spice Girl?

Goedlopend designermerk
Inmiddels zijn zelfs de grootste sceptici om. Victoria Beckham is een goed lopend designermerk geworden. Vorig jaar haalde het merk, dat jurkjes van ten minste duizend euro verkoopt bij honderdvijftig verkooppunten wereldwijd, een omzet van bijna 37 miljoen euro. In december was Beckham gasthoofdredacteur van de Franse Vogue, begin dit jaar stond ze op de cover van Vanity Fair in Italië en Spanje. En momenteel staat ze op de omslag van zowel de Britse Vogue als van Business of Fashion, een van de belangrijkste informatiebronnen voor professionals in de mode.

Kortom: de voormalige Spice Girl is niet meer weg te denken uit de frontlinie van de internationale modewereld. En dat terwijl haar carrière in de mode begon met een aantal samenwerkingsverbanden. Ze maakte onder meer spijkerbroeken met een ordinair geborduurd kroontje op de achterzakken voor Rock & Republic, zonnebrillen voor Linda Farrow en een luchtje in samenwerking met Coty. Best leuk allemaal, maar te weinig om serieus genomen te worden als designer. Ze werd jarenlang gezien als het zoveelste sterretje met designerambities.

Beeld FilmMagic

Het was Simon Fuller, voorheen producer van de Spice Girls, die haar in 2007 - na een paar jaar rommelen met nog meer samenwerkingsverbanden - stimuleerde serieus werk te maken van haar ambities. Met zijn bedrijf XIX Entertainment Limited zorgde hij voor financiële steun, een hoofdkantoor in Londen en een introductie bij een van zijn andere klanten, de Franse modeontwerper Roland Mouret.

In 2008 presenteerde Beckham haar eerste collectie jurken onder eigen naam, aan een select groepje genodigden in het Waldorf Astoria Hotel in New York - alleen de belangrijkste modejournalisten ter wereld waren welkom. Terwijl het publiek klaar zat om de nieuwe celebritydesigner neer te sabelen, maakte de ontwerpster indruk met een tiendelige collectie die bestond uit strakke en flatterende jurken tot net over de knie. Ze scoorde extra punten, omdat ze het lef had de aanwezigen persoonlijk te vertellen over haar inspiratie en de manier waarop haar jurken waren gemaakt.

'From style size zero to fashion hero', kopte de Britse krant The Guardian. Maar niet iedereen was direct zo lovend. Kritische modekenners zagen de strakke jurken die ze in het Waldorf Astoria presenteerde als regelrechte kopieën van het werk van Roland Mouret. Zo ging het verhaal dat Beckham, zoals zoveel andere sterren, alleen maar haar initialen op andermans ontwerpen zette.

'Sucky-sucky dress'
Inmiddels gaat de vergelijking met Mouret mank. Haar bekendste ontwerp, een loeistrakke jurk met een ingewerkt korset die ze zelf de 'sucky-sucky dress' noemt, omdat de jurk alles op de juiste plaats zuigt, verkoopt nog steeds goed. Maar Beckham heeft geleidelijk afstand genomen van het strenge en sexy sfeertje van haar eerste collectie. Het hoeft niet meer allemaal zo strak. Ze maakt tegenwoordig ook jurken die een stuk losser om het lichaam vallen, wijd uitlopende rokken, tops en zelfs een aantal jassen; het soort kleren dat je niet meteen met de ontwerpster zelf zou associëren.

Dat is een slimme zet geweest. Drie jaar geleden won ze met haar werk de British Designer Award voor Designer Brand of the Year, die eerder naar Tom Ford, Burberry, Alexander McQueen en Stella McCartney ging. De grootste blijk van waardering kreeg ze in maart 2012 van Suzy Menkes, die in The International Herald Tribune lovend over haar collectie schreef: 'Aan de manier waarop miss Beckham zo snel een duidelijke identiteit heeft ontwikkeld, kunnen heel wat beginnende Amerikaanse ontwerpers een voorbeeld nemen.'

Sindsdien is Beckham niet langer de ex-Spice Girl die kleren maakt, maar een volwaardig ontwerpster. Ze heeft haar portfolio uitgebreid met een tassenlijn, een collectie zonnebrillen, een jeanscollectie en een goedkopere lijn met de naam Victoria.

Op de cover van de augustuseditie van de Britse Vogue. Van Vogue is dat een slimme zet om de verkoop van het zomernummer op te krikken, want Beckham is ontzettend populair in Engeland. Beeld Patrick Demarchelier

Begin september showt ze alweer haar dertiende collectie tijdens New York Fashion Week. Dit najaar opent haar eerste eigen winkel, in Londen. De winkel komt in een pand met een oppervlakte van zevenduizend vierkante meter, in Dover Street. Een toplocatie. Aan de overkant zit de bekende conceptstore Dover Street Market, een favoriet adres van de modejetset.

Opvallend is dat nergens op haar kleding een logo staat. Dat wil zeggen dat Beckham goed heeft begrepen dat luxe de laatste tijd niet zozeer een kwestie van prominente logo's is - de hype rondom simpele sweaters met flinke merknamen buiten beschouwing gelaten. De ontwerpster richt zich niet op jongeren die kleding met een logo dragen om te laten zien dat ze weten wat er speelt én dat ze het geld hebben om designerkleding te betalen.

Beeld FilmMagic

Ze richt zich op modekenners en dames die op zoek zijn naar een kledingstuk dat een paar seizoenen meekan. Waarom maakt ze anders van die keurige kleren die alles in zich hebben om tot klassiekers uit te groeien? En waarom neemt ze anders de moeite om tijdens de show toelichting te geven op de maakwijze van haar kleding?

Zo begint het merk van Victoria Beckham steeds meer te lijken op The Row, de superluxe kledinglijn van Mary-Kate en Ashley Olsen die in meer dan honderdveertig winkels wordt verkocht en erg geliefd is onder modekenners. Bij The Row doet de betrokkenheid van de bekende Olsen-tweeling er nauwelijks toe. Het gaat om de kleren. Dat is bij Beckham ook steeds meer het geval, en daarom wordt ze nu serieus genomen.

Victoria Beckham werd op 17 april 1974 geboren als Victoria Caroline Adams in Harlow (Engeland). Van 1994 tot 2000 maakte ze deel uit van de Spice Girls, een populaire meidengroep. Toen de Spice Girls stopten, ging ze alleen verder. Alleen heeft ze nooit meer een nummer-eenhit weten te scoren. De eerste stap in haar modecarrière was een jeanscollectie in samenwerking met Rock & Republic, in 2004. In 2007 publiceerde ze That extra half an inch, een persoonlijke stijlgids. In 2008 lanceerde ze in New York haar eigen designercollectie. Sindsdien geeft ze ieder half jaar een show tijdens de vermaarde modeweek in New York.

Ze leeft het moderne sprookje van de topvoetballer en de popster. In 1999 trouwde ze met de Engelse voetbalster David Beckham. Tijdens de plechtigheid droeg de bruid een kroon van diamanten op het hoofd. Hun vier maanden oude zoon Brooklyn droeg de ringen. Inmiddels hebben ze samen nog drie kinderen: Romeo (12), Cruz (9) en Harper (3). In 2004 liep het huwelijk scheuren op, omdat verschillende vrouwen, onder wie Rebecca Loos, claimden dat ze een relatie met de bekende profvoetballer hadden gehad. Daarna werd het rustig rond het duo. Volgens de roddelpers zijn de Beckhams tegenwoordig weer gelukkig samen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.