INTERVIEW

Van reclamedeuntjes naar het podium

Eerst waren er twee reclamedeuntjes, nu is er een band. Jorrit Kleijnen en Marijn van der Meer - niet vies van commercie - gaan als Haevn door Nederland toeren. Waar kennen we ze van?

Reclame- en filmmuziekcomponist Jorrit Kleijnen (links) en singersongwriter Marijn van der Meer van de band Haevn: getraind op catchyness.Beeld Daan Muller

U kent ze van de reclame. Hun nummer Finding Out More werd gebruikt voor een campagne van BMW. Een man in een casual grijs pak cruiset in zijn dure bak met leren bekleding. 'BMW maakt rijden geweldig', staat er op het eind.

De commercial draait om het gelikte deuntje met de galmende stem van Marijn van der Meer (32). 'We zochten naar drie dingen', zegt componist Jorrit Kleijnen (28) in hun studio aan de rand van Amsterdam. 'Die man zit relaxt achter het stuur, dus het tempo moet daarbij passen. BMW staat voor classy, voor kwaliteit, dus een goede synthesizer in plaats van een triangel en een neusfluit. Vervolgens heeft Marijn met 150 geluiden zitten pielen tot we dachten: ja, dit is echt catchy.'

Kleijnen componeert reclame- en filmmuziek en maakt vanavond kans op een Gouden Kalf, voor de muziek van de film Gluckauf. Van der Meer werkte als copywriter bij een reclamebureau en trad daarnaast op als singer-songwriter. De gemene deler: aanvoelen wat scoort bij de massa. Toen Van der Meers oude werkgever voor een filmpje een componist en een zanger zocht, werden ze bij elkaar gebracht. Het klikte. Kleijnen: 'Marijns klankkleur pas perfect bij strijkers en synthesizers.'

Daarna gebruikte Volvo voor een campagne 30 seconden uit een demo van Where The Heart Is. Bij Volvo maken twee vrolijke, niets-aan-de-hand-meisjes een roadtrip door een groen landschap en huppelen over het strand. Het liedje leunt op een optimistisch pianoriedeltje, maar ook hier weer diezelfde galmende stem.

Gouden Kalf

Componist Jorrit Kleijnen maakt vanavond samen met Alexander Reumers kans op een Gouden Kalf, voor de filmmuziek van Gluckauf. 'Normaal ben je al tevreden als een regisseur zegt: ik ben blij met je score. Dit is een grote erkenning. Al denk ik wel: kon niet óf de nominatie óf het succes van Haevn een half jaar later komen? Afgelopen jaren stond ik met mijn ongestreken jasje op het filmfeestje, nu heb ik niet eens tijd om een Q&A op het podium te doen.'

Goud in handen

De muziek - twee keer 30 seconden - ging een eigen leven leiden, zegt zanger Van der Meer. 'Ik kreeg mails van radiostations, zelfs in Griekenland, of ze de hele versie van Where The Heart Is konden draaien. Vijftienduizend kijkers van de BMW-reclame zochten de muziek op via de app Shazam.' De reclametunes doken daardoor op in iTunes-downloadlijsten in Griekenland en Portugal. Luisteraars betaalden dus 1 euro voor dertig seconden muziek.

Toen hadden de Hollandse jongens door dat ze goud in handen hadden. Ze noemden zich Haevn, werkten de twee liedjes uit tot complete nummers en namen ze in Londen op met producer Tim Bran, bekend van London Grammar en Rhodes.

'Het is makkelijk om verliefd te worden op 30 seconden', zegt Kleijnen. 'Alsof je door een kijkdoos kijkt, of door de kier van een deur. Het is onze taak om die wereld daarachter net zo waanzinnig te maken; dat mensen even enthousiast zijn over het héle nummer, van 4 minuten.' Giel Beelen was in ieder geval onder de indruk en tipte Finding Out More bij De Wereld Draait Door en in zijn eigen radioshow.

Niet zomaar gitaarliedjes

En nu werkt Haevn aan een ep. In alle rust. Kleijnen: 'Een nummer moet rijpen. Als we daardoor pas volgend jaar een ep uitbrengen, het zij zo. You only have one chance to make a first impression.'

Kleijnen heeft bravoure en een grote bek, versterkt door een Limburgs accent. Hij praat graag in metaforen, over ballonnetjes die in zee belanden als Haevn nummers zou uitbrengen die niet goed genoeg zijn. Van der Meer is rustiger maar met zijn knappe kop en etherische stem trekt hij op het podium alle aandacht.

In de studio laten de mannen een nieuw nummer horen: Bright Lights. Opzwepend, zwoel, maar nergens bedreigend. Ook hier zijn meerdere versies van: uptempo en rustig. Ze deinen glimlachend mee met de muziek. Hoe verschillend ze als persoon ook zijn, wat hen bindt, is een uitmuntend gevoel voor gelikte liedjes die lekkerder worden naarmate je ze vaker hoort. Van der Meer: 'Haevn is ook een combinatie van de woorden heaven en haven; sfeervolle muziek met een gevoel van thuiskomen.'

Haevn wil niet zomaar gitaarliedjes maken - zoals Van der Meer deed als singer-songwriter - maar een filmische, ruimtelijke sound creëren waarbij je kunt wegdromen. Kleijnen: 'Vaak heeft een artiest een mooie tekst geschreven, maar dan hoor je dat het passen en rammen was om het ook op de muziek te krijgen. Bij ons moet de tekst als een fluwelen handschoentje om de muziek passen.' Van der Meer: 'Meestal begin ik eerst wat te jabberen op de muziek. Daarna luister ik welke woorden daar bij passen en kom ik er pas achter waar het liedje precies over gaat.'

Perfectionistisch

De jongens gaan naar optredens van onder anderen James Vincent McMorrow en Patrick Watson en staan daar als twee producers te analyseren wat er goed ging en wat niet. En vooral: wat kunnen ze gebruiken in hun eigen muziek? Beetje gitaarwerk van The XX en de synthesizers van Jamie Woon. In hun studio spelen en vervormen ze nachtenlang pianoklanken, gitaarriffs en beats tot de fluwelen handschoen past. De demo's proberen ze nu live uit, om er daarna nóg meer aan te sleutelen. 'Maar we zijn zo perfectionistisch', zegt Van der Meer. 'Misschien gooien we ze straks allemaal weer weg.'

Tegelijk is Haevn niet bang om commercieel te zijn. Ze omarmen het als hun gave. 'Ik ben reclame- en filmcomponist', zegt Kleijnen. 'Alles wat ik maak, moet per definitie commerciële waarde hebben. Ik ben geen autonome artiest die met een gitaar op het strand zit te pingelen. Als ik mijn muziek niet verkoop, kan ik niet naar de Albert Heijn. We zijn dus beiden getraind op catchyness.'

Haevn treedt in oktober en november op door Nederland. haevnmusic.com

The road ahead

Het trucje van Haevn is eerder gedaan. Kent u deze nog? 'The road ahead is empty. It's paved, with miles of the unknown.' Het nummer domineerde in 1999 de hitlijsten en leverde City to City een Edison op. Het nummer was geschreven voor een campagne van Mitsubishi, dat een nummer wilde in de sfeer van R.E.M.'s Everybody Hurts. Na deze nummer-1-hit werd het stil, tot de heren eerder dit jaar aanschoven bij DWDD voor een reünie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden