Van meet af aan zinderen op griezelig waterkoude wijze

Regisseuse Ilmer Rozendaal kiest voor een haast thriller-achtige benadering.

null Beeld Lex de Meester
Beeld Lex de Meester

Een groter contrast met de omgeving is haast niet denkbaar. Hij in smetteloos wit pak, zij gehuld in een vlammend rood jurkje en op hoge hakken. Met een paar veel te zware koffers komen ze tegen schemerduister het modderige erf van de grote Zeeuwse boerderij op tijgeren. En dan begint hij bloed op te hoesten.

'Aards Paradijs' (Kingdom of Earth), een onbekender stuk van de Amerikaanse schrijver Tennessee Williams uit 1968, zindert van meet af aan. Niet op de zweterige manier van A Streetcar Named Desire of Cat On a Hot Tin Roof zoals we dat wel kennen van deze auteur uit het broeierige zuiden, maar meer op griezelig waterkoude wijze en passender voor deze plek: het vlakke gebied rond Kamperland, een van de locaties in het Zeeland Nazomerfestival die is toegesneden op een theaterstuk.

Het publiek is hier geplaatst tegenover de 56 meter lange en 12 meter hoge schuur die het intrigerende decor vormt; even later ziet het de man in het witte pak (Lot) een van de zware dubbele deuren openen om er een ingenieus geconstrueerde, rozerode salon met kroonluchter achter vandaan te toveren. 'Ik had je de drempel over willen dragen', zegt hij tegen Mira, de dame in het rood, zijn kersverse, ook al niet meer zo piepjonge, bruid.

Vanaf dat moment is de koele avondlucht vol van suspense. De jonge regisseuse Ilmer Rozendaal (Ton Lutzprijs 2012, nu verbonden aan Theaterproductiehuis Zeelandia) kiest voor een haast thriller-achtige benadering van het stuk; een aantal verwijzingen naar psychologische achtergrond ontbreekt niet, maar die thema's worden niet zwaar uitgespeeld. Dit Aards Paradijs drijft op spanning, humor en sfeer, en past als zodanig prima in dit nazomerse festival.

De pasgetrouwden staat weinig paradijselijks te wachten. Ieder kampt met kwesties uit het verleden en heeft zo zijn eigen redenen voor dit huwelijk. Eenmaal samen op deze afgelegen plek, die ooit het heiligdom was van de moeder van de bruidegom, wil het wel spoken.

Acteurs Louis van Beek en Lieke-Rosa Altink leggen als Lot en Mira ieder een lekker losse, geestige speelstijl aan de dag; hij als de dandy die zijn moeder meer adoreert dan zijn bruid, en zij die er tegen beter weten in toch maar iets van probeert te maken, is het niet met Lot, dan misschien met zijn drieste broer (Werner Kolf) die hier opduikt. Benieuwd hoe dat afloopt?

Aards Paradijs van Tennessee Williams door Theaterproductiehuis Zeelandia.
Regie: Ilmer Rozendaal.
27/8, Zeeland Nazomerfestival, boerderij Land & Zeezicht, Kamperland. Hier t/m 6/9.
theaterzeelandia.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden