Van Krimpen zet nomadenbestaan van Amsterdam Art Fair voort

Domineeszoon Wim van Krimpen wil op de Amsterdam Art Fair een volle kerk zien. Na een garage en het Museumplein is de locatie nu een kantoorkolos.

Rutger Pontzen
null Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant
Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

Eigenlijk heeft hij alweer plannen voor volgend jaar en de jaren daarna. Hij wil meer continuïteit en, ja, een vaste plek. Maar zover is het nog niet. Dit is het derde jaar op rij dat directeur Wim van Krimpen met zijn Amsterdam Art Fair een nomadisch bestaan leidt. Eerst wist hij in Amsterdam de kunstbeurs onder te brengen in de Citroëngarage naast het Olympisch Stadion. Vervolgens liet hij een partytent neerzetten op het Museumplein. Nu is de huisvesting een gestript kantoorgebouw om de hoek van De Nederlandsche Bank.

Een onooglijk gebouw, zeker aan de buitenkant, waar niemand ooit kunst zal verwachten. Eenmaal binnen, twee steile trappen op, word je verrast door de open ruimten van onafgewerkt beton. Vanaf de opening woensdagavond zullen hier tot en met zondag vijftig galeries hun beste of nieuwste kunstenaars laten zien.

Waarom hier?

'Het is begonnen met de Citroëngarage, waar ik tegenaan liep. Ik vond het fantastisch omdat het niet standaard was. Het is natuurlijk een trend dat beurzen naar andere plekken trekken dan de Rai's van deze wereld.'

U heeft het wel geprobeerd in het centrum, op het Museumplein nota bene.

'Daar had ik hoge verwachtingen van. Ik dacht dat we extra bezoekers zouden trekken door het publiek dat ook naar het Stedelijk en het Van Gogh en Rijksmuseum gaat. Dat bleek een illusie. We trokken evenveel bezoekers als in de Citroëngarage.'

Een inschattingsfout?

'Blijkbaar is er geen overloop van musea. Mensen zijn heel gericht in waar ze naartoe gaan. De beurs is er toch vooral voor gespecialiseerde liefhebbers en verzamelaars. Daar komt bij dat we aan het Museumplein veel kosten hadden. Alleen al de naheffing voor het herstel van de grasmat. Weet je dat het bedrijf dat het gras herstelt ook het bedrijf is dat keurt of het überhaupt moet gebeuren?'

Wat zijn uw plannen voor de toekomst?

'Voor volgend jaar zoek ik naar iets permanents. Daarvoor richt ik een stichting op, want ik heb ook niet het eeuwige leven. En we zullen ons meer op internet manifesteren. Je moet het zo zien: de grote galeries worden steeds musealer en beheersen de hele wereld. Kleine galeries die willen groeien zijn afhankelijker van beurzen en internet. Hun behuizing is veelal niet meer dan een kantoor.'

Wat maakt deze derde beurs onderscheidend?

'Ik heb alle galeries gevraagd naast een van hun oudere kunstenaars ook een nieuwe, jonge kunstenaar te exposeren. Daarnaast heb ik Kunstvlaai uitgenodigd, dat kunstenaarsinitiatieven een platform biedt. Toch leuk, dit was onze vroegere concurrent. Ik ben een domineeszoon; heb uw vijanden lief, het is me met de paplepel ingegoten. Net als het idee dat je niet voor de massa hoeft te gaan, maar wel publiek moet trekken. De kerk moet vol zijn.'

Amsterdam Art Fair. Huidekoperstraat 28, Amsterdam. 18/5 t/m 21/5.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden