Van Herpen publiekstrekker Parijs

Iris van Herpen is momenteel de enige Nederlandse ontwerper die een plaats heeft op het officiële schema van de Parijse modeweek. Gistermiddag gaf ze een show.

Een van de ontwerpen van Iris van Herpen Beeld EPA

De 31-jarige ontwerper Iris van Herpen, die in 2007 tijdens Amsterdam Fashion Week debuteerde, is een van de nieuwe publiekstrekkers van de modeweek in Parijs. Onder de bezoekers waren grote namen als Suzy Menkes van Vogue, Vanessa Friedman van The International New York Times en Tim Blank van businessoffashion.com.

Het succes van de Nederlandse ontwerpster is hét bewijs dat een eigenzinnige aanpak loont. Van Herpen was een van de eerste ontwerpers gebruik maakte van de 3D-printer. Ze is geliefd omdat ze nu eens niet aan komt zetten met de zoveelste herinterpretatie van de jaren zestig en zeventig. Ze is inmiddels zelfs zo ver dat het over háár gaat, als het over mode en technologie gaat. Die positionering is essentieel, want met gewoon een paar leuke jurken redt een beginnend ontwerper het niet meer. Er zijn al zoveel merken die leuke jurken maken.

Beeld EPA
Beeld EPA

Andam Award

Vorig jaar ontving Van Herpen de Andam Award, een belangrijke modeprijs ter waarde van 250 duizend euro én een jaar coaching door François-Henri Pinault, de grote baas van modeconglomeraat Kering en een van de machtigste mannen in de modewereld. In de show van gisteren was goed merkbaar dat ze is omarmd door het grote geld. Het zag er allemaal professioneler én modieuzer uit. Van de installatie op de catwalk - Game of Thrones-actrice Gwendoline Christie in een jurk die om haar heen geweven was - tot en met de kleren van de modellen.

De ontwerpster liet na afloop van de show weten dat ze haar nieuwe collectie had geïnspireerd op de manier waarop planten groeien. Dat uitgangspunt leverde een heleboel kant op. Van klassiek kant dat ze had laten weven op oude machines in Calais, tot haar eigen futuristische interpretaties die waren gestanst en gelaserd. Meestal hebben de eigenzinnige ontwerpen van Van Herpen niet zoveel te maken met de nieuwe mode, maar met dat kant zit ze goed. Sinds modemerk Céline deze week een heleboel onderjurken en met kant afgezette jassen liet zien, geldt kant als een belangrijke trend voor volgend jaar zomer.

Al is het kant van Van Herpen geen makkelijk kant. Want al hangen er een paar peperdure en nauwsluitende jurken van haar hand bij de Bijenkorf, wil nog niet zeggen dat Van Herpen de massa bedient. Haar beste ontwerpen zijn statements van bijzondere materialen, die beter aansluiten bij de wensen van Lady Gaga en Björk dan die van het grote publiek.

Beeld EPA
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden