Van Helden slaagt erin iets van de schoonheid van de Koran te tonen, maar haar boek blijft een kinderbijbel

Boek (fictie) - Kinderen van Adam - Verhalen uit de Koran

Een prettig leesbare kinderkoran.

De drie gouden bollen op de minaret van de moskee staan voor de drie grote monotheïstische geloven, waarvan het joodse geloof het oudste, het christelijke het middelste en de islam het jongste is. Iedereen die weleens in Noord-Afrika of het Midden-Oosten is geweest, kent dit verhaal. Noeh uit de Koran is Noach uit de Bijbel, Loet is Lot, Ajoeb is Job en Isa Jezus, die vlak voor zijn lichamelijke dood de komst van Mohammed voorspelt.

Toch is het verrassend om in Kinderen van Adam vrijwel dezelfde verhalen als in het Oude en Nieuwe Testament te vinden. Ze hebben net een andere sfeer, maar draaien uiteindelijk om hetzelfde: geloof in die ene God, ook als de mensen om je heen je voor gek verklaren. In haar kinderboekendebuut wil Petra van Helden (1978) hiermee overduidelijk een punt maken.

Voorin vertelt ze hoe ze, van huis uit protestant, onder de indruk raakte van de manier waarop de verhalen in het Arabisch worden verteld. Om anderen ook iets te laten zien van wat haar zo heeft getroffen, wilde ze een toegankelijke, Nederlandstalige versie maken. Nogal een uitdaging, aangezien de Koran niet chronologisch in elkaar steekt.

Laat het duidelijk zijn: die uitdaging kan ze aan. Van Helden schrijft de verhalen op in prettig, helder Nederlands. De illustraties in gewassen inkt van Els van Egeraat - uiteraard zonder de gezichten van de profeten - behoren tot haar beste werk. Als poging om in onze taal iets van de schoonheid van de Koran te laten zien, is deze verzorgde uitgave zeker geslaagd.

Maar waar Van Helden probeert het begrip te bevorderen tussen religies en culturen, schiet ze haar doel voorbij. Kinderen van Adam lijkt vooral op een kinderbijbel. Een nadere toelichting van de bekende islamitische feesten vind je niet en verhalen over Mohammed evenmin. Het is absoluut interessant om te zien hoe dicht drie religieuze tradities bij elkaar staan. Maar of kinderen nu echt wijzer worden van een zoek-de-piepkleine-verschillen-boek, blijft de vraag.

Kinderen van Adam - Verhalen uit de Koran

Fictie
Petra van Helden
Ploegsma; 218 pagina's; euro 24,95.
Vanaf 9 jaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.