Van Es en Berengo leveren fijne soap

'Berengo is een glasfabrikant uit Venetië die zich voordoet als een voortrekker van de kunst maar hij vult zijn zakken over de ruggen van de kunstenaars.' Aldus kunstenaar Hannes van Es....

Dat was begin deze week. En het werd alleen maar sappiger.

Maandag: Van Es belt met een opmerkelijk verhaal over valse beelden die van hem te koop zijn in de Haagse galerie Smelik & Stokking. Producent van de vervalsingen zou de Italiaanse glasfabrikant Berengo zijn.

Dat ligt volgens Van Es voor de hand: hij vervaardigde voor Berengo immers acht glasontwerpen, met de afspraak dat elk ontwerp ten hoogste zes keer zou worden gereproduceerd en dat bij verkoop elk exemplaar zou worden vergezeld van een echtheidscertificaat. De prijzen schommelen tussen de vijf- en ruim twaalfduizend gulden.

Van Es spreekt de verdenking uit dat Berengo van elk ontwerp meer dan zes uitvoeringen maakt. Hij zou die zonder officiële papieren maar voor de volle prijs van de hand doen. Een heus undercoverbezoek aan de Haagse galerie Smelik & Stokking heeft Van Es op het spoor gebracht, zegt hij.

In de galerie loopt een verkooptentoonstelling van Berengo-glas, waaronder drie stukken van Van Es. Zich uitgevend voor een geïnteresseerde koper, is de kunstenaar de galerie binnengestapt, in gezelschap van een deurwaarder. Daar constateren ze dat 1) de aanwezige galeriedame niets afweet van echtheidscertificaten en 2) op een van Van Es' kunstwerken het serienummer ontbreekt.

Deurwaarder A. Maas heeft zijn constateringen in een officiële verklaring van zijn eigen gerechtsdeurwaarderskantoor vastgelegd.

Dinsdag: Van Es' advocaat M. Resink bevestigt het verhaal van zijn cliënt. Galeriehouder Jan van Munster van Smelik & Stokking zou niets hebben geweten van de certificaten. Van Munster ontkent boos valse kunstwerken van Van Es in huis te hebben.

Er zijn volgens de galeriehouder wel degelijk certificaten. Hij kreeg ze alleen wat later. Bovendien heeft het ongenummerde beeld zeker wel een serienummer. Het zou alleen niet in een oogopslag te zien zijn.

Voor de volledigheid wijst de galeriehouder nog op de 'waslijst aan mensen waarmee Van Es in het verleden problemen heeft gehad'.

Zijn advocaat E.J. Pot, die tevens de belangen behartigt van Berengo, wijst graag mee in dezelfde richting: 'Bij Berengo in Arnhem zijn al drie mannen langs geweest die dreigden de glaswerken even aan een stuiterproef te onderwerpen.' Hij geeft namen van andere galeries die negatieve ervaringen met Van Es hebben.

De schadevergoeding die Van Es eist, groot vier ton, wijst Pot namens Berengo van de hand. Aan een kort geding wegens laster denkt Berengo niet. De advocaat: 'Van Es wil alleen maar publiciteit.'

Woensdag veranderen de standpunten niet noemenswaardig en blijft de kwestie glibberig als ze is.

Maar donderdag verandert ineens alles: Van Es belt en zegt dat alles is uitgepraat. Berengo heeft toegegeven dat er allerlei fouten zijn gemaakt en heeft excuses aangeboden. De schadevergoeding gaat niet door maar daar heeft Van Es geen moeite mee, zegt hij. 'Ik heb geen beschuldigende vinger meer richting Berengo.'

Maar directeur Adriano Berengo, inmiddels in Nederland gearriveerd, zegt niet met Van Es te hebben gesproken. 'Waarvoor zou ik me moeten verontschuldigen? Ik heb niets fout gedaan.' Volgens Berengo heeft zijn ex-vrouw, die tot eind vorig jaar de zakelijke contacten met Van Es onderhield, opnieuw met de kunstenaar gesproken.

Dat blijkt te kloppen. Donderdagmiddag half zes belt Berengo's ex-vrouw Rietje Mackenbach. Ze zegt: 'Voor de zoveelste keer zijn die twee elkaar in de haren gevlogen. Het is allemaal begonnen met twee schilderijen van Van Es. Berengo wilde die wel kopen maar vond achtduizend gulden te duur. Dat heeft de dame die Berengo in Nederland vertegenwoordigt gewoon tegen Van Es gezegd. Dat moet je bij hem niet doen, dan gaat hij uit zijn dak. Maar mijn ex-man heeft nooit tijd voor dit soort dingen. Totdat het fout gaat.'

Mackenbach zegt vrijdag met Van Es en haar ex-man rond de tafel te gaan zitten. 'We komen er wel uit. Daarover heb ik geen enkele twijfel. Het is toch altijd het beste als moeder het regelt?'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden