Recensie Stripboek

Van een heuse patattenoorlog naar een stripboek ★★★★☆

Tekenaar Wauter Mannaert dient zijn dystopie in vrolijke kleuren op.

cover besproken boek Beeld rv

In de buurt van Gent ligt het plaatsje Wetteren, waar in de zomer van 2011 een heuse ‘patattenoorlog’ woedde: actievoerders van de Field Liberation Movement verwoestten er een akker met genetisch gemanipuleerde aardappelen, waarna de politie hardhandig ingreep. Dit eco-conflict inspireerde de Vlaamse tekenaar Wauter Mannaert (1978) tot het tekenen en schrijven van Yasmina & de aardappeleters, een fruitig ogend stripverhaal met een serieuze ondergrond.

Yasmina is een 12-jarige keukenprinses die met haar vader Omran op een flatje woont. Als frituurbakker bij snackbar Tutti Fritti wordt Omran onderbetaald, maar gelukkig krijgt zijn dochter gratis groenten van vrienden met volkstuintjes. Zo weten ze het te rooien, totdat op een kwade dag bulldozers de moestuinen afgraven en het bedrijf Project P. er een veld voor gemodificeerde aardappels komt aanleggen. Yasmina besluit dan maar de daktuin te plunderen van haar bovenbuurvouw Belladonna Amaryllis, een wetenschapper die erin geslaagd is groenterassen te kruisen met diersoorten. Haar misbaksels zijn in handen gekomen van zakenman Tom De Perre, directeur van Project P., die de consument verslaafd maakt aan ‘patatten’ die honds gedrag veroorzaken: hijgende, snuffelende aardappeleters die achter postbodes aan rennen. Met welk biologisch wapen gaat Yasmina dit voedselschandaal te lijf?

Zijn eigen scenario schrijven was nieuw voor Mannaert. Eerder tekende hij in samenwerking met auteur Max de Radiguès de grafische roman Weegee - Serial Photographer, over de pionier van de misdaadfotografie, en El mesías over de economische crisis in Spanje, naar een script van Mark Bellido.

Nu zijn de tekeningen én de tekst van zijn hand. Inspiratie haalde hij uit zijn verleden als jeugdwerker in Brussel, waar hij te maken had met stadskinderen in de rafelrandjes van de metropool, en uit boeken als Radical gardening, dat tuinieren als een subversieve bezigheid beschrijft. Mannaert, vegetariër, weet dus waar hij het over heeft. Project P., de boosdoener in zijn verhaal, is een knipoog naar de Amerikaanse voedselgigant Monsanto, die genetisch gemanipuleerde zaden van belangrijke gewassen aan de agrarische sector slijt. Daarnaast doet de plot van Yasmina denken aan de film Soylent Green uit 1973, waarin de bevolking alleen het fabrieksmatig gemaakte product soylent eet, bedacht en vervaardigd door ‘Soylent Incorporated’. Dit groene spul is smaak- en geurloos en wordt verkocht in de vorm van vierkante blokjes.

Des te verrassender is de tekenstijl die Mannaert voor zijn boek heeft gekozen. Geen sombere scènes in zware penseelstreken, maar luchtige lijntjes, vrolijke kleuren en een energieke verteltrant. Een dystopie in Robbedoes en Kwabbernoot-vermomming. Tot en met de schutbladen is de auteur consequent met aardappels in de weer, want hij etaleert daar 32 verschillende rassen, van de wrattige Jersey Royal tot de kogelronde Arran Victory. Dat zij in goede aarde mogen vallen.

Beeld Tzenko

Wauter Mannaert: Yasmina & de aardappeleters

Dargaud; 144 pagina’s; € 20,50.