Reportage Amsterdam Fashion Week

Van doodgewoon tot spannend en intuïtief: dit was de Amsterdam Fashion Week van afgelopen weekeinde

De eerste editie van Amsterdam Fashion Week onder leiding van Danie Bles? Veelbelovend. De programmering kan beter, maar de stemming was goed en er waren een paar bijzondere shows, afgelopen weekeinde op het Museumplein in Amsterdam.

Beeld van de show van Yaroslav Glazunov. Foto Peter Stigter

Alsof je door een achterbuurt loopt, een broeierige plek waar iedereen net iets vrijer is. Zo was de sfeer tijdens de show van Ninamounah Langestraat (27), die vrijdagavond het éénjarig bestaan van haar merk vierde met een eigen show. Tussen de zestig modellen liepen dames van bijna 80 jaar, maar ook meisjes van pas 11. Mannen en vrouwen waren nauwelijks van elkaar te onderscheiden doordat ze dezelfde pakken droegen. Kinderen in een glimmende ballonjurk leken ineens de gewoonste zaak van de wereld. En een strakke latex broek met een rits ter hoogte van het kruis zag, er net zo vanzelfsprekend uit als een klassiek wit overhemd.

Je kunt haar werk afdoen als een freakshow met een vleugje SM en een toefje Balenciaga – dat merk heeft immers vaak oversized pakken met een twist in de collectie. Maar daarmee doe je deze ontwerper echt tekort. Langestraat is namelijk precies wat de modewereld nodig heeft op dit moment: een ontwerper die volledig vertrouwt op haar eigen onderbuikgevoel. Iemand die je niet paait met een groot logo of een gelikt plaatje, maar die haar eígen plan durft te trekken. ‘Ik wil mensen bevrijden van schaamte. Uiteindelijk zijn we net dieren en gaan we gebukt onder een juk dat we onszelf hebben opgelegd’, aldus Langestraat.

Beeld van de show van Ninamounah Langestraat. Foto Peter Stigter

Het was een zeldzaam goede show. Zo’n show waarover liefhebbers nog dagen napraatten. De eerste editie onder leiding van de nieuwe directeur Danie Bles (40), die het evenement vorig jaar voor een onbekend bedrag overnam en flink aan programma en locatie heeft gesleuteld, stond in één klap. Eigenlijk kon er na vrijdagavond weinig meer misgaan. Bles had immers van tevoren al duidelijk gemaakt dat ze de eerste twee dagen voor jong talent had gereserveerd en de rest van het programma uitdrukkelijk had toebedeeld aan commerciële merken; anders is het niet rendabel. Zo stonden op zaterdag en zondag acht shows op het programma, waaronder een van supermarktketen Lidl, die een collectie maakt samen met het Duitse topmodel Heidi Klum.

Lidl’s goedkope en doodgewone kleren – een strakke broek, een simpele coltrui en een nietszeggend vest – kregen nog iets van cachet omdat door meer dan tien modellen precies dezelfde outfit werd gedragen. Geen kwaliteit maar kwantiteit; zo kan het ook. Warenhuis Hudson’s Bay maakte zaterdag duidelijk dat een retecommerciële collectie best een prima modeshow kan opleveren. Dankzij de diverse modellencast en goed stylingwerk – een lang gestreept vest over een gebloemde broek en een beha met panterprint, een knalgele puffer jacket over een grijs joggingpak – zag het geheel er interessant genoeg uit om zo’n tien minuten te boeien (en langer duurt een modeshow niet).

Voor vernieuwing moest je afgelopen weekeinde dus niet op het Museumplein zijn. Donderdagavond, tijdens de opening, trouwens ook niet. David Laport (32), een sympathieke en getalenteerde ontwerper die bekend is geworden met fraai plisseerwerk, verzorgde de openingsshow. Dat plisseerwerk zat al in zijn afstudeercollectie van 2012, en hij liet het nu weer zien. Zo’n handschrift is natuurlijk prima, maar de lijn tussen voorspelbaarheid en een eigen stijl is dun, en deze keer zat Laport niet aan de goede kant.

Beeld van de show van Ninamounah Langestraat. Foto Peter Stigter

Eigenlijk had Laport al ‘weg’ moeten zijn. Want als je als ontwerper niet binnen een jaar of vijf ook naam hebt gemaakt in het buitenland, loop je het risico te verworden tot een couturier in de trant van wijlen Frans Molenaar (denk: mantelpakjes) of Mart Visser (denk: volumineuze rokken). Niks mis mee, maar met vernieuwende mode heeft het weinig te maken. Gelukkig stond Lichting 2018 op het Fashion Weekprogramma, de jaarlijkse modeshow waarin de beste eindexamenkandidaten van de Nederlandse academies hun werk presenteren. Daarin onder meer een collectie geïnspireerd op Willem Holleerder en zijn entourage – je moet er maar opkomen. Mathieu Jonker (27) deed het.

De prijs voor de beste afstudeercollectie ging naar Ferry Schiffelers (25): een gelikte, tikje victoriaanse en volledig zwarte collectie, geïnspireerd op rouwportretten. Maar er was meer moois, zoals de de indrukwekkende couture van Yaroslav Glazunov (28). De Russische ontwerper had zijn jurken intuïtief gemaakt: gedachteloos, geblinddoekt en met oortjes in gooide hij stoffen op een etalagepop. Dat leverde betoverende jurken op, die appelleerden aan hetzelfde onderbuikgevoel als de kleren van Ninamounah. Wedden dat deze ontwerpers straks niet meer (of hooguit incidenteel) te zien zijn in Amsterdam? En dat is precies de bedoeling. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.