Van der Laan & Woe zijn oergeestig in show vol fantastische vondsten

Van der Laan & Woe overtreffen zichzelf met deze vindingrijke show over de verraderlijkheid van nostalgie. Hun zesde voorstelling biedt een avond vol fantastische vondsten in oergeestige sketches en liedjes.

Cabaretiers Niels van der Laan (links) en Jeroen Woe. Beeld Amy van Leiden

We zijn getuige van de wonderbaarlijke vermenigvuldiging van het duo Van der Laan & Woe: in hun virtuoze nieuwe voorstelling komen cabaretiers Niels van der Laan en Jeroen Woe soms in wel tien gedaanten tegelijk tot ons, met behulp van subliem uitgevoerde videotechnieken op vier prominente schermen.

De verdubbelingen worden ingezet in sketches, maar vooral ook in muzieknummers, waardoor Van der Laan, Woe en hun vele afsplitsingen op beeld een complete Spaanse gitaarband kunnen vormen en uiteindelijk een hele musical neerzetten, inclusief ensemble en kindercast. Je mond valt open van zo veel vindingrijkheid en theatraal vernuft.

Pesetas is een verbluffende multimediale show waarmee Van der Laan & Woe zichzelf overtreffen. De mannen zijn bekend van het tv-programma De Kwis, maar zijn in de eerste plaats veelzijdige theatermakers. Wat deze zesde voorstelling van het duo écht goed maakt, is dat de technische snufjes effectief worden ingezet om een inhoudelijk sterk verhaal te vertellen over de verraderlijkheid van nostalgie.

Het is zo aanlokkelijk om 'In mijn tijd was alles beter' te zeggen, maar deze wijsheid is ook net zo makkelijk onderuit te halen, blijkt uit de vele oergeestige scènes en liedjes waarin Van der Laan & Woe het onderwerp uitpluizen. Het is thematiek die perfect past bij de twee mannen, die zich ook in eerder werk al graag afzetten tegen nieuwerwetse aanstellerij en de hectiek en hardheid van de huidige tijd.

Pesetas

Cabaret
Door Van der Laan & Woe.
Tekst en spel: Niels van der Laan en Jeroen Woe.
Regie: Lidwien Roothaan. 29/1, Stadsschouwburg Utrecht.
Tournee t/m 19/5; volgend seizoen reprise.

Is dit verzet tegen moderniteit en verandering niet van alle tijden? Die vraag wordt gesteld in diverse terugkerende verhaallijnen. Zoals mensen na de komst van de euro terugverlangden naar de gulden, zo wilde men in het Spanje van 1869 de escudo terug na introductie van de peseta.

Het komt aan de orde in de verhaallijn rond de blinde Spaanse gitarist Francisco Tárrega (Jeroen Woe), de man die de melodie componeerde waarmee telecombedrijf Nokia vele jaren later aan de haal zou gaan als hun eerste ringtone. Hierdoor werden Francisco's muzieknoten het meest afgespeelde deuntje aller tijden.

Deze voorstelling zit in de regie van Lidwien Roothaan razend knap in elkaar. Op ingenieuze wijze schieten Van der Laan & Woe van de 21ste eeuw naar de 19de eeuw en van Spanje naar Finland, met af en toe ook nog een tussenstop in Nederland. De musical over de totstandkoming van de eerste mobiele telefoons in de Finse Nokia-fabriek begin jaren negentig zou ook een op zichzelf staande voorstelling kunnen zijn geweest, maar bij Van der Laan & Woe is het slechts een onderdeel van een avond vol fantastische vondsten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden