Analyse

Van den Ende kroont Verlinde tot Nederlandse musicalkoning

De musicalmarkt is te krap voor twee grote producenten. Maar moeten musicalfans blij zijn met één groot en dominant bedrijf?

Van den Ende en Verlinde tijdens de persconferentie waarin ze aangeven dat hun theaterondernemingen te gaan fuseren. Beeld anp

Heel Nederland gaat naar de musical. Dat zou je toch denken als je alle succesverhalen, persberichten, reclamespotjes en advertenties bekijkt van musicals als Soldaat van Oranje, Hij gelooft in mij, Moeder, ik wil bij de revue, Sonneveld en Billy Elliot. Avond aan avond, soms zelfs jaar na jaar uitverkocht. En dan blijkt het toch niet zo heel goed te gaan in de vaderlandse showbizz. Sterker nog: de twee grote producenten van musicals in Nederland, Joop van den Ende (Stage Entertainment) en Albert Verlinde, gaan fuseren. Dat wil zeggen: Van den Ende neemt Verlinde Entertainment over. Min of meer noodgedwongen. Omdat de markt te krap is geworden. Er is teveel aanbod en te weinig vraag. En bij Verlinde was de rek eruit.

De economische crisis speelt ook de entertainmentindustrie parten. Het publiek heeft minder te besteden. Een musicalkaartje is relatief duur - meestal tussen de 50 en 100 euro. Waar een musicalliefhebber voorheen misschien drie keer per seizoen een voorstelling bezocht, is dat nu hooguit één of twee keer. Soldaat van Oranje trekt heel veel publiek, evenals de Hazes-musical Hij gelooft in mij maar dan is de room er wel zo'n beetje af.

Passie

Joop van den Ende en Albert Verlinde. Tot voor kort concurrenten, die elkaars producties weliswaar welwillend beoordeelden, maar die achter de schermen toch vooral vochten voor hun eigen stuk op de krappe markt. Elke kruimel telde mee. Van den Ende heeft vooral buitenlandse succesmusicals naar Nederland gehaald. Dat is al begonnen met Cats en ging via The Phantom of the Opera, Les Miserables, Miss Saigon en vele andere recentelijk door naar Billy Elliot.

Albert Verlinde is klein begonnen met de kamermusical Piaf en daarna steeds groter gegroeid. Ook hij produceerde Nederlandse versies van internationale successen (The Sound of Music zelfs tot twee keer toe) maar ontwikkelde ook kleinschalige producties als Doe Maar, De Kleine Blonde Dood en onlangs Sonneveld en Dorus. Musicals die bestemd zijn voor een publiek dat hunkert naar de inlossing van nostalgische gevoelens. Wat Van den Ende en Verlinde bindt, is een bijna bezeten passie voor het theatervak.

Joop en Janine van der Ende op de rode loper. Beeld ANP Kippa

Motieven

Naast economische motieven is dat waarschijnlijk de belangrijkste reden geweest om Verlinde en dan maar meteen ook zijn hele bedrijf binnen te halen: Albert is diep in zijn hart een theaterman. Eerder waren er ook al een paar kroonprinsen, waaronder Robin de Levita (die inmiddels zelf nieuwe theatervormen ontwikkelt met Anne en in Londen The Hunger Games). Maar gisteren was daar ineens Albert Verlinde, niet eens als kroonprins, maar meteen als koning.

Blijven twee vragen over. Eén: wordt de musicalmarkt in Nederland nu niet al te zeer gedomineerd door één groot en machtig bedrijf? Twee: wie wordt de nieuwe presentator van RTL Boulevard? Verlinde zelf gaf aan in de combinatie van beide functies geen probleem te zien. Dat zal hem nog vies tegenvallen. Als directeur van Stage Nederland is hij niet langer de Pietje Bell in musicalland, hij is dan Koning Albert I. En een koning moet zijn plaats kennen.

Plannen

Een musical over Vincent van Gogh is het enige concrete plan dat op de persconferentie van Van den Ende en Verlinde voorbij kwam. De rest van de toekomstplannen van Stage Entertainment Nederland wordt later bekendgemaakt. Verlinde was binnen zijn eigen bedrijf al bezig met de ontwikkeling van Vincent van Gogh, de musical. In de nieuwe constellatie zijn er meer mogelijkheden om hiervan wellicht ook een buitenlandse productie te maken.

Albert Verlinde Beeld ANP Kippa
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden