De talenten van 2020Bram Krikke

Van Bram Krikke gaan we nog veel horen, maar ‘hij moet oppassen dat wat hij doet geen trucje wordt’

De Krikke-snor benadrukt zijn sulligheid en geeft hem een handelsmerk.Beeld Marie Wanders

Als geen ander weet presentator Bram Krikke (25) – vlassig snorretje, sullig voorkomen, joejoe – een personage van zichzelf te maken. Een interview? Daar bedankt hij voor.

Bram Krikke is niet geboren met een snorretje. Hij liet zijn gezichtsbeharing eind 2017 staan. Je kunt de video’s van Bram in de buurt erop naslaan, de ontregelende straatinterviews op het YouTube-kanaal van radiostation Slam. Eerst heeft hij alleen wat vlashaar en donsplukken, later heeft Krikke baard en sik opgegeven en is zijn bezempje, half porno-, half hipstersnor, tot wasdom gekomen.

Het snorretje is een wezenlijk onderdeel van Bram Krikke (25), of in elk geval van het publieke personage dat we kennen als Bram Krikke. Zonder de snor ziet hij eruit als een jongetje van 13, zegt hij vaak. Maar de snor is ook marketing. Op Instagram plaatst hij geregeld jeugdfoto’s. ‘Welke ben ik?’, schreef hij bij een klassenfoto waarop één jongetje een potloodsnor heeft.

De Krikke-snor benadrukt zijn sulligheid en geeft hem een handelsmerk. Daar heeft hij er trouwens meer van. Hij heeft ook een eigen groet: ‘Joejoe!’ De lulligste manier om afscheid te nemen, zei hij tegen het Jeugdjournaal. De kreet is onder zijn fans zo aangeslagen dat hij er T-shirts en kettinkjes van verkoopt op joejoeshop.com.

Dan is er nog de rest van zijn verschijning: lang en smal, met een uitgerekte nek die licht naar voren is gebogen, wat hem een soort vriendelijke, slome dino maakt. Zijn stem is al even lijzig en loom, en een tikje nasaal. Tot slot is er de Krikke-blik, met die hangende ogen waardoor hij altijd stoned lijkt en een van de beste uitgestreken smoelen van Nederland heeft. 

‘Drie lagen grappen in alles wat hij doet’, zei een expert uit ons panel. Allemaal wezen ze op zijn humor, velen prezen zijn ‘personality’. Eén insider zei: ‘Omdat mijn kinderen hem grappig vinden.’ Die vormen inderdaad zijn grootste fans, de jeugd is gek op Krikke. 

In niets lijkt Bram Krikke op andere influencers die meestal overenthousiast filmpjes inspreken en denken dat humor vooral overdrijving en gek doen is. Krikke is juist van het understatement, en dat maakt hem zo eigenzinnig en populair. Zijn Instagram tikt de 830 duizend volgers aan, wat hem in de buurt brengt van de Nederlanders met de meeste volgers (Lil’ Kleine, 1,6 miljoen; Monica Geuze, 1,1 miljoen; Anna Nooshin, 923 duizend).

Geen wonder dus dat de tv (na de radio) hem zo omarmt. Nadat hij het jaar was begonnen door op één avond de Marconi Award voor het grootste radiotalent en de Zilveren RadioSter te winnen, was hij te zien als deelnemer in De slimste mens, verslaggever van Zomer met Art, telefonist in Celebrity Call Centre en presentator in Onrecht!, een Powned-parodie op confrontatie-tv-programma’s als Breekijzer

Ook sprak hij de voice-over in van RTL 5’s zuiprealityshow De villa, waardoor hij betrokken was bij een van de grootste mediarellen van het jaar. Terwijl een man zich opdrong aan een vrouw, zei Krikke luchtig: ‘Na alle blauwtjes die José heeft gelopen, kan hij het niet laten. Hij probeert het nog één keer.’

Tot dusver heeft hij wijselijk zijn mond gehouden over de kwestie. En ook voor deze talentverkiezing bedankte hij ervoor geïnterviewd of gefotografeerd te worden. Sterker, wie gaat zoeken, komt nauwelijks interviews met Bram Krikke tegen. In april sprak hij met Viva (‘Dit is mijn eerste interview. Sick hè’), in mei werd hij, samen met Frank Dane, geïnterviewd door mediavakblad Broadcast Magazine en in december stond er een kort interview in AD, waarbij zijn manager meeluisterde. ‘Sorry’, zegt Krikke, ‘volgens mij zijn bij een interview met Barack Obama minder mensen aanwezig. Maar zo vaak doe ik dit niet.’

Verder treedt hij vooral op in video’s van bevriende YouTubers, zoals Jesse Hoefnagels, Supergaande en Stefan de Vries. Een van die filmpjes, een aflevering van StukTV’s Jachtseizoen met hem in de hoofdrol, is de op een na best bekeken YouTube-video van Nederland in 2019, met 2,5 miljoen weergaven. Veel over Krikke kom je daarin overigens niet te weten. 

‘Drie lagen grappen in alles wat hij doet.’Beeld Marie Wanders

Oer-Hollandse Borat

Wellicht wil hij zijn humor gewoon niet toelichten, wellicht wil hij de controle over zijn imago strikt in eigen hand houden. Hoe dan ook: weinig komieken en presentatoren in Nederland weten zo slim een personage van zichzelf te maken als Bram Krikke. Zijn stijl lijkt nog het meest op die van Borat, de antiheld uit Kazachstan van de Engelse komiek Sacha Baron Cohen, die bekendstaat om zijn mislukte high fives, achterhaalde opvattingen, miscommunicatie en algehele ongemakkelijkheid (en snor!). 

Bram Krikke is de oer-Hollandse versie daarvan, een lieve en droogkomische jongeman uit Hollandsche Rading die zijn burgerlijkheid (en witheid) bespot door ironisch ongepaste straattaal te gebruiken: ‘Faka bitches?’ Hij laat lange stilten vallen en gaat dan op zijn telefoon zoeken wat de vraag ook alweer was. Hij deelt ‘hugs’ uit waarbij hij zijn lange lijf onhandig ver buigt om niet te dichtbij te komen. Hij zegt dat foutjes uit de montage worden geknipt en laat ze er dan toch in. Hij stelt opvallend vaak triootjes voor aan stelletjes op straat.

Als je zijn video’s terugkijkt op het YouTube-kanaal De Knieperts, dat Krikke samen met zijn vriend Robin Jansen bestierde toen hij journalistiek studeerde, zie je dat hij gaandeweg zijn stiel vond en leerde wat online aanslaat. En je ziet de invloeden: Jiskefet, Streetlab, Borat, Maxim Hartman. Veel van de elementen die Bram in de buurt zo leuk maken, zoals de lollige soundtrack, de ‘brandende vragen’ die hij stelt aan mensen op straat (‘Is twerken nog in?’), de metagrappen over het format en de snel gemonteerde ongemakkelijke momenten, zijn een op een overgenomen. 

Hun grootste YouTube-hits hadden De Knieperts met video’s waarin ze foute openingszinnen uitproberen op straat (‘Ben jij een spoorwegovergang?’, vraagt Krikke aan een meisje. ‘Want je bent een lekker ding-ding-ding-ding-ding...’) en een parodie op 1, 2, 3 van Lil’ Kleine waarin hij diens gebrek aan originaliteit beschimpt (‘Ik heb 1, 2, 3, 4 liedjes gemaakt, want mijn bankrekening was weer leeggeraakt, heb hetzelfde melodietje steeds nagemaakt’). 

Later begon Krikke zijn eigen kanaal Bramos, met parodieën op influencers en YouTube-trends, waarna hij werd ingelijfd door jongeren-tv-zender #First en door Slam, waar hij sinds 2017 het radioprogramma Club Ondersteboven presenteert (elke werkdag tussen 19.00 en 21.00 uur), samen met dj Tom van der Weerd.

Voor Slam demonstreerde hij begin dit jaar zijn kunsten met een ‘roast’, een rap waarin hij alle grote namen van de radio dist. ‘En een duo in de middag voor de simpele mens. Aan flauwe grappen maken zit wel degelijk een grens. Een middagshow voor de domme Nederlander. Dames en heren... Coen en Sander.’ Het fragment is inmiddels ruim 2,2 miljoen keer bekeken op YouTube. 

Beeld Marie Wanders

Opgepast

We gaan nog heel veel van hem horen, zei ons panel in koor over Krikke. Maar, zei een van de experts: ‘Hij moet wel oppassen dat wat hij doet geen trucje wordt.’ Dat leek inderdaad een beetje te gebeuren bij Zomer met Art, waarin hij zijn Bram in de buurt-methode toepaste op bezoekjes aan lokale attracties in het land. Als hij naar kneuterige plekjes als een dinosafaripark, een theepottenmuseum of de mini-Efteling gaat, slaat dat in combinatie met zijn eigen (ironische) kneuterigheid een beetje dood. 

Samen met Dennis Schouten was hij in Onrecht! beter op dreef, met heel veel grappen over de gekunsteldheid en hijgerigheid van het genre dat groot is geworden door Willibrord Frequin, Pieter Storms, Alberto Stegeman en Peter R. de Vries. Het tweetal probeerde elke aflevering een paar ‘klappen te vangen voor de views’. En bij aankomst bij twee klagers zei Krikke: ‘Het is supervroeg en ik heb me heel slecht ingelezen. Dus heren, wat is het probleem?’

Krikkiaanser wordt het haast niet. Meta, ironisch, ongemakkelijk en heerlijk lui. 

Hoe ging het verder met Anna Grimbrère (33)?

‘Veel mensen waren vorig jaar verbaasd mijn gezicht in de Volkskrant te zien, omdat ik zo’n grote carrièreswitch heb gemaakt: van natuurkundige naar presentator. In het voorjaar van 2019 kwam mijn ruimtevaartserie De wilde ruimte (VPRO) op televisie. Mijn passie ligt bij theoretische natuurkunde en de filosofische kant van de wetenschap. Ik wilde graag een populair-wetenschappelijk boek schrijven in dat veld, maar uiteindelijk kwam daar niks van. Ik kreeg namelijk de kans om een nieuw programma te presenteren: Bodem in zicht. Het gaat over grondstoffen die we dagelijks gebruiken, maar waarvan we niet weten waar ze vandaan komen. Het is hoopvol dat er vraag is naar wetenschappelijke programma’s, maar ik geloof niet dat ik voor altijd met mijn hoofd op tv wil blijven. Eigenlijk ben ik meer een denker. Ik hoop dat ik de komende tijd toch aan dat boek kan beginnen. Alhoewel, als puntje bij paaltje komt zou ik ook zeker ja zeggen als ik een nieuw programma zou mogen presenteren.’ (Pieta Verhoeven)

Hoe ging het verder met modeontwerper Ninamounah Langestraat (28)?

‘Ik vond het heel leuk om te winnen. Het is belangrijk om te horen dat je bloed, zweet en tranen worden gezien. 2019 was bizar en chaotisch. De studio krijgt steeds meer vorm en we werken ons kapot om beter en sterker te worden. Zo hebben we een enorme show gehouden in de Nieuwe Kerk op de Dam in Amsterdam, met levende slakken en vlinders als modellen. Daarnaast is onze film Hormones Are My Master getoond op het filmfestival Berlin Commercial, waren we genomineerd voor twee Dutch Design Awards en maken we onze eerste grote productie voor internationale winkels als Megusta. Als kunstenaar vind ik het soms lastig de balans te vinden tussen kunst en commercie. Als je jezelf in een commerciële wereld begeeft, moet je goed nadenken over hoe je de artistieke integriteit behoudt. Die wil ik niet verliezen.’ (Pieta Verhoeven)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden