Recensie Vader & moedertje

Vadertje & moedertje is een excentrieke mix van kinderspel, poppenhoek en sprookje, dat uiteindelijk wat uit de bocht vliegt ★★★☆☆

De acteurs van BonteHond geven hilarisch vorm aan dit lekker opruiende omdenktheater.

Michiel Blankwaardt, Manon Nieuweboer en Tessa Jonge Poerink in Vadertje & Moedertje van BonteHond Beeld Kamerich & Budwilowitz/EYES2

We kijken naar een lieflijk dorpje met aangeharkt gras, kleurige speelhuisjes en hardplastic hondenhok. Van die kunststof exemplaren die je aantreft in speeltuinen en op gazon in gezins­wijken. Braaf en burgerlijk. Maar dat blijft het niet lang tijdens de lekker ­opruiende jeugdtheatervoorstelling ­Vadertje & moedertje van BonteHond.

Alles gaat op de schop, om te onderstrepen dat we ons moeten losweken van vastgeroeste rolpatronen. Waarom geen vadervrouw en moederman? Of twee verliefde lesbische oma’s? En waarom is het nooit vaderziel alleen?

Toneelschrijver Sanne Schumacher en regisseur René Geerlings brengen Vadertje & moedertje als excentrieke mix van brutaal kinderspel, alternatieve poppenhoek en anarchistisch sprookje. Naar het eind draven ze wel een beetje door. Zodat je ondanks de goede raad van mol en egel ietwat verdwaald raakt. Al mag dat eigenlijk ook geen probleem heten, getuige uitspraken als ‘ik zoek iets wat ik niet kan vinden’ en ‘avontuur moet je niet zoeken, avontuur moet je maken’.

Michiel Blankwaardt en Reinier van Harten in Vadertje & Moedertje van BonteHond Beeld Kamerich & Budwilowitz/EYES2

Natuurlijk hebben ze gelijk: rol­patronen worden ons van alle kanten voorgekookt. Wil je dat doorbreken, moet je bij de ontvankelijke jeugd beginnen; bij het spelen van vadertje en moedertje. Manon Nieuweboer (‘ik ben een moeilijke moeder’), Michiel Blankwaardt (‘ik ben een vader met kort lontje’) en Tessa Jonge Poerink (een wild kind met woest en moeilijk waaihaar) geven hilarisch vorm aan dit omdenktheater. 

Het kind breekt het eerst met ongeschreven wetten, bruut en tegendraads, de ouders volgen. Aan de zijkant bezingt een zilverwitte engel ­(Reinier van Harten) de bevrijding, als eenkoppig koor met blonde kuif en megadikke zolen. Op keyboard en ­ukelele speelt hij een ijle lofzang op ‘het vreemde’. Bijna wordt hij door ­kinderlijke wreedheid weggepest, maar gelukkig: ‘Het kwaad is zo kwaad nog niet.’ Dan hangt het hele dorp al op zijn kop.

Jeugdtheater

Vadertje & moedertje (6+) ★★★☆☆

Door BonteHond. Regie René Geerlings. Tekst Sanne Schumacher. 

16/3, De Krakeling, Amsterdam. Tournee.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden