Vaders gezicht blijft veelzeggend uit beeld

* * * * A Brand New Life (Regie Ounie Lecomte). Mooi drama, gebaseerd op het leven van debutante Ounie Lecomte, die door haar Zuid-Koreaanse vader in het weeshuis werd achtergelaten en zo bij een Frans echtpaar terechtkwam....

De film begint wanneer de jonge Jinhee nietsvermoedend bij papa achterop de fiets zit; dat de camera op háár gezicht gericht blijft, en dat we dat van haar vader nooit te zien krijgen, zegt genoeg over het perspectief dat de film kiest, en de zorgvuldigheid van elk shot. Lecomte heeft de vriendschap tussen Jinhee en een van haar huisgenootjes treffend vormgeven, en dan is het ook nog eens verfrissend dat de zusters die het weeshuis runnen, eens een keer geen hardvochtige bazinnen zijn.

Jammer dat dit mooie portret van een microkosmos alleen in het Amsterdamse Eye te zien valt, in het Previously Unreleased zomerprogramma. KT

* * * La rafle (Regie Roselyne Bosch). Aan de hand van enkele verscheurde families doet La rafle verslag van de deportatie van de Parijse joden in 1942, van de grootscheepse razzia’s tot de concentratiekampen – met het enorme wielerstadion als tussenstation.

Mélanie Laurent overtuigt als de jonge verpleegster die vrijwillig met de joden naar het kamp gaat. De razzia’s en de mensonterende chaos in het stadion worden beklemmend en aangrijpend in beeld gebracht; minstens zo gruwelijk zijn de onderhandelingen tussen de nazi’s en de Vichy-regering, waarin de etnische zuivering besproken wordt alsof het om veehandel gaat.

De film moet echter telkens herstellen van de scènes met Hitler zelf; Duitser Udo Schenk schmiert er in die rol zó op los dat hij wel een mislukte Oost-Europese carnavalsact lijkt. In 20 zalen. KT

* Shanghai (Regie Mikael Håfström). Scheve camerastandpunten, een stoere voice over en een onmogelijke liefde: aan de ingrediënten laat zich goed aflezen wat voor film de makers van Shanghai voor ogen stond. Maar helaas, een oriëntaalse Casablanca wil dit oorlogsdrama vol lauwe liefdesverwikkelingen en ondoorzichtige spionagepraktijken maar niet worden.

John Cusack speelt zonder puf een als journalist vermomde CIA-agent die in het door Japanners, nazi’s en geallieerden verdeelde Shanghai van WOII verliefd wordt op een Chinese verzetsstrijder – Gong Li, al net zo ongeïnspireerd.

Zelden is een filmdiva zo verveeld de trap afgedaald in haar eerste scène. Cusack ziet er niet uit met ouderwets pak en gleufhoed, en zo slaat de hele film steeds de plank mis. In 15 zalen. KT

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden