Vaderlandse game wordt groot

De gamesindustrie maakt zich op de voor de belangrijkste periode van het jaar. Het Nederlandse aandeel is nog klein, maar groeit als kool....

Minister Ronald Plasterk neemt morgen in Utrecht het eerste exemplaar in ontvangst van een nieuw en ambitieus Nederlands computerspel. Het is onbekend of hij dat doet onder het mom van cultuur, onderwijs of wetenschap, maar dat zal de makers van The Chronicles of Spellborn en de rest van de Nederlandse gamesindustrie een zorg zijn. Het is voor het eerst dat zij de woorden ‘minister’ en ‘computerspel’ in een zin horen vallen zonder dat er meteen de begrippen ‘geweld’ en ‘verbod’ op volgen.

De komst van Plasterk naar Het Multimedia Event in de Utrechtse Jaarbeurs wordt als een erkenning ervaren. De afgelopen twee jaar is de vaderlandse gamesindustrie tot wasdom gekomen. Van een nauwelijks zichtbare niche is ze uitgegroeid tot een bedrijfstak waarin – naar eigen zeggen – meer wordt verdiend (2007: 1,2 miljard euro) dan in het nationale filmvak.

Er is hard gewerkt aan een professioneler imago. Tal van brancheorganisaties zijn er ontstaan, net als een baaierd aan opleidingen voor gamedesigners en softwareprogrammeurs en een vakblad (Control) met een oplage van 2.500 stuks. Eerder deze maand werden de eerste Dutch Game Awards uitgereikt – een Oscar voor Hollandse computerspellen. Er waren 8 prijzen voor 21 genomineerde games uit 60 inzendingen.

Aan de inhoud van de zak van Sinterklaas zijn al die Nederlandse inspanningen dit jaar nog niet af te zien. Naast The Chronicles of Spellborn zijn er maar weinig games die zich internationaal kunnen meten, op een prominente plek in de winkel belanden en in een adem worden genoemd met de nieuwe Tomb Raider, Call of Duty of Super Mario. De makers van Spellborn leggen de lat hoog: zij willen World of Warcraft naar de kroon steken – met 11 miljoen spelers het grootste fantasy-rollenspel op internet.

Nederland is vooral groot in educatieve spellen (voor de opleiding van brandweerlieden, stuurlieden of dijkbewakers) en kleine internetgames. Onder de grote commerciële spellen is het in Delft gemaakte Overlord de grote uitzondering, maar dat verscheen al vorig jaar op de markt (dit jaar kwam een verbeterde versie uit voor de PlayStation 3). Een andere internationaal verspreide titel is De Blob. Bedacht door acht Utrechtse studenten, maar een professionele studio in Australië maakt er een commerciële versie van voor de Wii, de spelcomputer van de Japanse gamesspecialist Nintendo.

Het gebrek aan Hollandse waar lijkt de Nederlandse gamer niet te deren. Adviesbureau PricewaterhouseCoopers verwacht dat de uitgaven aan spellen voor de pc, spelcomputer, mobiele telefoon en internet boven de half miljard euro komen. Dat is evenveel als vorig jaar werd gespendeerd aan muziekcd’s en dvd’s bij elkaar. Het is een beetje appels en peren vergelijken, want een dvd hoeft vaak maar twee tientjes te kosten, terwijl een game voor een spelcomputer als de Xbox 360 al rap 60 tot 70 euro doet. Evenwel worden er dit jaar rond de 10 miljoen games op schijf verkocht tegen 30 miljoen films op dvd.

Een onderzoek dat in mei van dit jaar werd gepresenteerd door TNS Nipo laat nog eens zien dat games geen tijdverdrijf zijn van pukkelige adolescenten alleen. 72 procent van de Nederlanders boven de 8 jaar speelt computerspellen. Onder jongeren tot 20 jaar ligt dat percentage op 95; onder 50-plussers is 57 procent ‘gamend’. Per week wordt er gemiddeld 4,9 uur gespeeld, waarmee die bezigheid wordt geschaard onder de andere activiteiten die meer dan vier uur opslokken, zoals televisie kijken (13 uur), naar de radio luisteren (11 uur) en internetten (7 uur). De fanatiekste spelers blijven net als vroeger jongens van 13 tot 20 jaar die gemiddeld 14,6 uur per week ‘vergamen’.

Of Ronald Plasterk (51) tot de 57 procent gamende ‘senioren’ behoort, is niet bekend. De minister is in elk geval niet vies van spelen: eerder dit jaar verscheen hij als hologram in het televisieprogramma De Wereld Draait Door. Nog een stap verder en Plasterk dendert te paard de fantasiewereld van The Chronicles of Spellborn binnen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.