Uurtje Van der Hoeven

RONALD Luijendijk, directeur van FinanceTelevision, staart in de camera, alsof hij zojuist door waanzin is bevangen. Zijn mond hangt open, zijn blik is hol, zijn gebaren schokkerig....

Peter Giesen

Met Luijendijk is niets mis. Hij beleeft zelfs een heuglijk moment: de presentatie van FinanceTelevision, het eerste Nederlandse tv-station dat via internet uitzendt. Helaas ziet het er met een 56K-modem wat angstaanjagend uit. Met ISDN oogt FinanceTelevision al beter, maar eigenlijk is voor web-tv een snelle kabel- of ADSL-aansluiting vereist.

FinanceTelevision neemt dan ook een voorschot op de toekomst. Over een paar jaar zal naar schatting een kwart van de Nederlanders over zo'n breedband-aansluiting beschikken. Er wordt dan ook een explosie aan webtv-stations verwacht, die zich allemaal op specifieke doelgroepen zullen richten, van korfbal tot amateurporno. Het is geen toeval dat juist een financiële zender tot de pioniers behoort. Beleggen is in de mode, en financiële informatie behoort tot de weinige zaken waarvoor je op het net geld kunt vragen. Zo is de Wall Street Journal de enige krantensite die een toegangsprijs heft.

Een abonnement op FinanceTelevision kost 350 gulden per jaar. Voor dat bedrag krijgt de abonnee onder meer de beschikking over real-time koersinformatie, interviews met kopstukken uit de financiële wereld, live-verslagen van persconferenties en een archief waarin over vijf jaar kan worden opgezocht wat er ook alweer met Nina Brink aan de hand was. Daarnaast zal FTV vijf keer per dag een financieel-economisch journaal uitzenden.

FinanceTelevision wordt opgezet door Bank Labouchere, leverancier MoneyView van financiële informatie en het Nederlands Omroepproduktie Bedrijf (NOB). Luijendijk wil niet zeggen hoeveel de partners in FTV geïnvesteerd hebben. De zeven man sterke redactie wordt geleid door Willem Nijeboer, bekend als beurscommentator van het Radio 1-Journaal. De onafhankelijkheid van de redactie is gewaarborgd met een statuut, aldus Nijeboer.

'Financieel-economische berichtgeving is een moeilijk genre voor tv, omdat het zich niet erg leent voor spektakel of andere opleukende beelden', zegt directeur Luijendijk. Tv-maken via internet is echter een stuk goedkoper, waardoor narrowcasting mogelijk wordt. Finance Television mikt in eerste instantie op enkele tienduizenden kijkers, een aantal waar ze in Hilversum de camera niet voor uit de hoes zouden halen. Onder beleggers bevinden zich echter wel mensen die geïnteresseerd zijn in ongemonteerd uurtje praten met Ahold-topman Van der Hoeven, of een integraal uitgezonden persconferentie met de kwartaalcijfers van Philips.

Vooral particuliere beleggers hebben veel baat bij videobeelden, denkt Luijendijk. 'Tot nog toe waren zij aangewezen op geschreven berichten, waarbij journalisten zelf hun samenvatting maakten. En af toe krijgt een topman uit het bedrijfsleven 3 of 4 zinnetjes in het NOS-Journaal. Bij ons kunnen beleggers zelf de hoofdrolspelers uit het bedrijfsleven zien. Ze kunnen zelf besluiten of ze zo iemand wel of niet vertrouwen'

FinanceTelevision - www.financetv.nl - wil ook actief worden in andere Europese landen, zoals Frankrijk, Duitsland en Groot-Brittannië. Het bedrijf verwacht over drie jaar winst te maken, aldus Luijendijk. De inkomsten komen uit abonnementen en advertenties. Ook krijgt FTV betaald voor het leveren van content aan internetproviders - met Chello is inmiddels een intentie-overeenkomst gesloten. In een aparte, niet-redactionele rubriek worden tevens presentaties van bedrijven tegen betaling over het web uitgezonden.

Met FTV en soortgelijke websites komt de belegger in de driver's seat, zoals dat in modern mediajargon heet. Een particulier kan beschikken over informatie die tot voor kort slechts voor professionals was weggelegd: koersen, persberichten en rapporten van analisten in real-time.

De gebruiker van FTV kan informatie meteen in daden omzetten door een transactie af te sluiten bij Bank Labouchere, een van de investeerders in het station. Ook daarmee volgt FTV een internet-trend: de toenemende versmelting van inhoud en commercie. Zelf verkopen gaat toch iets verder dan simpelweg advertenties plaatsen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden