Utopia stopt in VS na tegenvallende kijkcijfers
Het Nederlandse programma Utopia is van de televisie gehaald in de Verenigde Staten. Zender FOX besloot gisteren definitief om de stekker eruit te halen. Daarmee komt een vroegtijdig einde aan de realityserie van John de Mol. Utopia VS was pas twee maanden bezig.
De Amerikaanse versie van Utopia is na twee maanden van de buis gehaald. Het realityprogramma van John de Mol, door de zender FOX omschreven 'als het grootste en meest ambitieuze sociale experiment op televisie', trok te weinig kijkers en is per direct geschrapt. Een maand geleden werd na teleurstellende kijkcijfers het aantal afleveringen teruggeschroefd van twee naar één per week. Talpa wijt het falen aan het uitzendschema, zegt woordvoerder Thomas Notermans. 'Utopia heeft de opzet van een soap. Je moet dagelijks een update krijgen. Je kunt die verhaallijnen niet samenpersen in één aflevering per week. Helaas was er bij FOX te weinig ruimte in de primetime-programmering. Daar maakten wij ons vooraf al zorgen over.'
De laatste aflevering van het programma, waarin een groep mensen een nieuwe gemeenschap opbouwt op een afgesloten terrein, trok slechts anderhalf miljoen kijkers, wat zeer weinig is voor Amerikaanse begrippen. In de beoogde doelgroep van 18-49 behaalde Utopia de afgelopen weken een marktaandeel tussen 0,5 en 0,9 procent.
Europa
In Nederland, waar de realityshow elke werkdag wordt uitgezonden, kijken juist relatief veel mensen: gemiddeld zo'n 700 duizend per uitzending. Door de hoge kijkcijfers kon de Talpa-productie al binnen drie weken aan de Verenigde Staten worden verkocht. Nederland wordt in het buitenland vaak als proeftuin gezien: een graadmeter voor succes in eigen land.
Bij aanvang zeiden de zenderbazen van FOX nog dat ze 'geduld' zouden hebben met het programma. 'Zolang we creatief tevreden zijn met de show', zei de nieuwe CEO Dana Walden, 'zullen we alles in onze macht doen om het te laten groeien.' Het plan was om de serie, waarvan de productie 50 miljoen dollar zou kosten, minstens een jaar lang uit te zenden. Na twee maanden worden de deelnemers nu naar huis gestuurd. De online livestream stopte zondag. De tv-uitzendingen worden vervangen door herhalingen van Masterchef Junior.
Europa
Utopia is momenteel nog te zien in Turkije en Nederland, waar de beloofde duur van een jaar zelfs met onbepaalde tijd is verlengd. Binnenkort worden er ook lokale edities uitgezonden in Roemenië en Duitsland. Het schrappen van de Amerikaanse Utopia heeft geen financiële gevolgen voor Talpa, zegt Notermans. Wel zal het moeilijker worden om het format aan nieuwe landen te verkopen. 'We hopen nu op een succes in Duitsland. Die markt lijkt meer op de Nederlandse.'
De Amerikaanse versie werd geproduceerd door de Talpa-vestiging in Los Angeles, met De Mol als executive producer. Eerder verkocht hij kijkcijfershits Big Brother en The Voice aan NBC. Met dat laatste programma won hij vorig jaar een Emmy Award voor beste reality- en competitieprogramma.