Recensie Theater

Urlands zelfopgelegde isolement leidt in Urlaub tot een snelcursus Nietzsche, met als eindpunt het grote Niets ★★★☆☆

Normaal zijn de mannen van het performancecollectief Urland met zijn vieren, maar meteen aan het begin van de nieuwe voorstelling Urlaub wordt Thomas Dudkiewicz verontschuldigd: hij heeft eindelijk een rol gekregen in de familievoorstelling van Pieter Kramer, verderop in Rotterdam. Dus wij gaan nu op vakantie met de drie overgebleven performers: Ludwig Bindervoet, Marijn Alexander de Jong en Jimi Zoet.

Op vakantie met Urland. Beeld Julian Maiwald

Theater

Urlaub door Urland. Gezien 5.4 in Theater Rotterdam. Tournee.

Opdracht: de overprikkelde, opgejaagde mens tot rust brengen. Want allemaal worstelen we met de vraag hoe te leven als we voortdurend van alles moeten en willen. ‘De homo economicus vermarkt zichzelf en stilletjes wenen we bittere Prozac-tranen’. In Urlaub leidt dat tot een oefening mindfulness in een doodenge vakantiewoning, waarin de mannen na een vermakelijke proloog uiteindelijk belanden.

Voor de gelegenheid heten ze Alex, Harry en Dave en ze lijden aan nogal wat neuroses: paniekaanvallen, existentiële leegte, nostalgie. Maar het lukt ze niet tijdens hun retraite te onthaasten, ondanks de legpuzzel die ze proberen op te lossen. Het vakantiehuis lijkt eerder het decor van een horrorfilm, met vermeende insluipers, verdwijningen en een hakbijl. De dreigende en vooral naargeestige soundscape suggereert voortdurend onheil en onrust.

Uiteindelijk leidt Urlands zelfopgelegde isolement tot een snelcursus Nietzsche, met als eindpunt het grote Niets. In het slotdeel wordt de vraag gesteld wat nihilisme an sich, überhaupt is – vernietiging of ontkenning? Met lamlendigheid als knap doorgevoerd stijlmiddel, een tekst die grotendeels in het Engels op lijzige toon wordt geplaybackt, en hun robotachtige uiterlijk, lijkt Urland sterk beïnvloed door het performancetheater van het duo Boogaerdt/vdSchoot.

Ook deze catatonische terneergeslagenheid leidt maar tot één conclusie: ‘We zitten midden in het nihilistische moeras’. Fascinerend.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden