Recensie De internet trilogie

Urland verbeeldt de prijs van technologie. Niet bijster origineel, wel lekker vervreemdend ★★★☆☆

De prijs die we voor technologie betalen, is niet alleen onze ziel maar ons hele lichaam. Dat stelt althans performancecollectief Urland in een mysterieuze, muzikale voorstelling.  

Scène uit De Internet Trilogie. Beeld Julian Maiwald

Zou het zo gegaan zijn? Stel je voor, het is 1969. Een viertal slungelige wetenschappers staat op het punt twee computers te verbinden met het gloednieuwe arpanet, de voorloper van het internet. Maar eerst vindt een langdurig ritueel plaats. Onder begeleiding van duistere technoklanken dansen (beter: hopsen) ze in cirkels en vierkanten over de vloer, terwijl op een videoscherm een laadbalkje tergend traag volloopt. Hier lijkt een pact met de duivel te worden gesloten. De mens staat op het punt de grootste uitvinding sinds het vuur te ontvangen: het internet. Maar tegen welke prijs?

Zo verbeelden de vijf makers van Urland (Ludwig Bindervoet, Thomas Dudkiewicz, Marijn Alexander de Jong en Jimi Zoet) en Crew (Eric Joris) het althans in hun mysterieuze, muzikale voorstelling De Internet Trilogie. Net als in eerder werk probeert het performancecollectief moderne technologische ontwikkelingen tot mythologie te verheffen, in de hoop iets betekenisvols over de mens te kunnen zeggen.

De Internet Trilogie. Beeld Julian Maiwald
De Internet Trilogie. Beeld Julian Maiwald

De voorstelling heeft een losse structuur, met als zwaartepunt een lange scène die zich volledig in virtual reality (op het scherm) afspeelt. Twee spelers besturen live de virtuele personages Bridget en Deacon. Wat begint als een soap-romance eindigt met een existentiële crisis als de twee ontdekken dat ze virtueel zijn.

Vervreemdender dan die twee imperfecte poppetjes wordt het niet. Hier is het de makers ook om te doen. De prijs die we betalen voor technologie is niet alleen onze ziel, maar ons hele lichaam. Uiteindelijk zijn we niets meer dan een pixel op een scherm, de ultieme eenzaamheid. Dat is een beangstigende, hoewel niet zo originele gedachte, die Urland hier met veel theatrale schwung verbeeldt.

De Internet Trilogie van Urland en Crew, door Theater Rotterdam. Gezien: 13/9, Theater Rotterdam. Tournee t/m 6/10.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden